ارتقای خدمات پزشکی هلال احمر در مکه
کد خبر: 4138837
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
پیرحسین کولیوند تشریح کرد؛

ارتقای خدمات پزشکی هلال احمر در مکه

رئیس جمعیت هلال احمر، از تأیید استطاعت ۹۰ درصد زائران حج خبر داد و اعلام کرد: محل بیمارستان ایران در مکه تغییر و امکانات و تجهیزات بهتری برای حجاج تهیه شده است‌.

ارتقای خدمات پزشکی هلال احمر در مکهبه گزارش خبرنگار ایکنا، امروز 16 اردیبهشت‌ماه، در اولین روز از هفته هلال احمر و صلیب سرخ مصادف با صد و یکمین سال فعالیت این جمعیت، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر طی نشستی خبری به تشریح فعالیت‌های این جمعیت پرداخت.
 
وی ابتدا به بیان اسناد بالادستی هلال پرداخت و گفت: امسال صد و یکمین سال فعالیت هلال احمر است، اما قدمت این خدمات به آیین دینی ما باز می‌گردد‌. در قرآن کریم آیات متعددی در حوزه اقدامات هلال احمر داریم و قدمت این نوع فعالیت به دین اسلام و پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) برمی‌گردد. خداوند می‌فرماید اگر یک نفر را نجات دهید، گویی همه را نجات داده‌اید. این حرف همه مرزها و تفاوت‌ها را می‌شکند. بیش از ۱۹۰ آیه در خصوص احسان و نیکوکاری داریم که خداوند می‌فرماید مزد آن را خود من پرداخت می‌کنم. ما در نماز می‌گوییم بشتابید به سوی کار خیر.
 
کولیوند به روایات مختلف و بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره کرد و گفت: دعاهای ماه مبارک رمضان همه جزو مأموریت‌های هلال احمر است. می‌گوییم خدایا فقرا را غنی کن، اسرا را آزاد کن و... . اگر سرلوحه کار ما این نگاه و سخنان باشد، خداوند به ما در موفقیت کمک می‌کند و اقبال مردم و سرمایه اجتماعی جمعیت هلال احمر زیاد می‌شود.
 
رئیس جمعیت هلال احمر سال گذشته را سال پر کار و پر زحمتی بیان کرد و گفت: خلأها و مشکلاتی سال گذشته بود اما شیرینی‌ها و موفقیت‌ها بیشتر بود. در هفته هلال احمر برنامه‌های منسجمی اتخاذ شده و برای هر روز نامگذاری صورت گرفته است که روز ۱۶ اردیبهشت روز تکریم شهدا و خانواده ایثارگران با عنوان ایثارگران الگوهای جاودان، روز ۱۷ اردیبهش روز پیشگامان صلح و امید، روز ۱۸ اردیبهشت روز خدمت بدون مرز از جمله خدمت در حج و اربعین، روز ۱۸ اردیبهشت روز خدمات داوطلبانه و توسعه مشارکت‌های اجتماع‌محور، روز ۱۹ اردیبهشت روز فداکاری، ایثار و از جان گذشتگی، روز ۲۰ اردیبهشت روز ناجیان سلامت، روز ۲۱ اردیبهشت روز آموزش همگانی و ارتقای خدمت، روز ۲۲ اردیبهشت روز رشد تولید و ارتقای بهره‌وری نام‌گذاری شده است.
 
برگزاری اجتماع 101 هزار نفره هلال

وی با بیان اینکه روز دوشنبه اجتماع باشکوه در سراسر کشور با حضور ۱۰۱ هزار نفر برگزار و در تهران ۱۰ هزار نفر در ورزشگاه آزادی برنامه خواهند داشت، گفت: در چهار ماه آخر سال گذشته ۷۰۰ هزار نفر به داوطلبان ما اضافه شدند. توسط همین جوانان در ۴۱۷ شهرستان، ۱۰۰ هزار نهال در ۲۰ دقیقه کاشته شد. اردوهای آموزشی و جهادی با محوریت جوانان برگزار شده. تیم‌های سحر در داخل و خارج فعالیت کردند. تیم‌های یاس(یاران آسیب‌ستیز) ایجاد، جوانان جامعه هدف توانمند و امدادگران ما بیمه شدند.
 
کولیوند ادامه داد: علاوه بر داخل در خارج از کشور  نیز فعالیت همزمان داشتیم. ما به ترکیه ۱۶ هواپیما کمک کردیم، امارات ۱۴۰ هواپیما کمک کرد، سایر کشورها بیش از ۲۰۰ هواپیما کمک کردند اما نشان ایثار صلیب سرخ به دلیل ایثارگری امدادگران ما به ما تعلق گرفت.
 
افزایش اعتماد به هلال احمر
 
وی با اشاره به خدمات هلال در حج و اربعین، افزود: با شفاف‌سازی مالی، اعتمادها را بالا برده‌ایم. مولدسازی اموال و اقلام در دستور کار ماست. عمل به نیت واقفان و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان به خوبی انجام شده است. به عنوان معین وزارت بهداشت در تولید و واردات دارو کمک کردیم. یک مرکز نوآوری و مرکز تغییرات اقلیمی نیز راه‌اندازی شده است.
 
وی با اشاره به اینکه سند تحولات دیجیتال و تحول مالی نیز تدوین شده است، اظهار کرد: مرکزی نیز برای رصد اقدامات در حال راه اندازی است. ۳۰۰ دستگاه آمبولانس و هزار خودروی نجات را به ناوگان امسال اضافه می‌کنیم. توسعه آموزش‌های عمومی در خانه‌های هلال، مساجد و مدارس نیز در حال گسترش است. در ترویج فرهنگ اربعین خوب عمل کردیم و در مجمع صلیب سرخ مباحث تجمع انبوه را مطرح کردیم و برای مثال اربعین را مطرح و با حج مقایسه و جزئیات را مطرح کردیم. مجمعی در خصوص سلامت در اربعین برگزار و از صلیب سرخ جهانی برای حضور در اربعین دعوت کردیم که پذیرفتند.
 
فروش چادرهای هلال در حوادث
 
رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوالی در خصوص فروش چادرهای هلال در حوادث، گفت: افراد سودجو همیشه در هر موقعیتی حضور دارند اما این مسئله شایع نیست و تلاش داریم با همکاری نیروی انتظامی این مسئله را ساماندهی کنیم.
 
وی در مورد اقدامات انجام شده برای حج امسال گفت: اکثر حجاج معاینه و استطاعت ۹۰ درصد تأیید شده است. واکسن‌ها توزیع شده و در حال تزریق هستیم. تزریق واکسن فلج اطفال به زائران کنسل شده است. سعی شد امسال از پزشکان و پیراپزشکان داوطلب کمک بگیریم. ۴۰۰ زائر پزشک و پیراپزشک امسال در حج حضور دارند که از آنها دعوت شده به ما کمک کنند. در مدینه
یک مرکز تخصصی و چند مجموعه پزشکی داریم. در مکه هم یک بیمارستان و در هر مجموعه اسکان گروه درمان داریم. در منا، مشعر و عرفات چادرهای خدمات‌رسان مستقر می‌شود.
 
کولیوند به همه زائران توصیه کرد اگر دارویی استفاده می‌کنند، حتماً به میزان مدت سفر دارو به همراه داشته باشند و گفت:‌ هیچ منعی برای بردن داروها وجود ندارد. بین ما و هلال احمر و وزارت بهداشت عربستان همکاری وجود دارد. محل مرکز ما در مکه امسال تغییر پیدا کرده و نسبت به سال‌های قبل تجهیزات و امکانات بهتری وجود دارد و خدمات بهتری ارائه خواهد شد.
 
ارائه خدمات در اربعین

کولیوند در خصوص خدمات اربعین سال جاری گفت: تمام افرادی که می‌خواهند در عراق خدمات بهداشت و درمان ارائه دهند باید در قالب موکب در وزارت کشور ثبت نام کنند. از کادر درمانی هم که می‌خواهند با هلال احمر حضور یابند، ثبت‌نام می‌کنیم که افراد بسیار زیادی درخواست و ثبت نام کرده‌اند. خدمات اربعین براساس آسیب‌شناسی اربعین سال گذشته صورت خواهد گرفت و از نقطه صفر مرزی عراق پایگاه امداد و نجات تا نجف و از نجف تا کربلا هر ۱۰۰ عمود یک پایگاه خواهیم داشت. در بیمارستان‌های عراق با آنهایی که توافق شده تبادل نیرو، دارو و تجهیزات خواهیم داشت. دو کنگره بین‌المللی یکی در ایران و یکی در عراق نیز خواهیم داشت و امسال خدمات ما منسجم‌تر خواهد بود. بیمارستان امام علی(ع) نیز با تمام ظرفیت به ما کمک خواهد کرد.
انتهای پیام
captcha