تقویت بنیه علمی سلامت در اربعین با ارتقای دیپلماسی سلامت زائر محور
کد خبر: 4159866
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
پیرحسین کولیوند تبیین کرد؛

تقویت بنیه علمی سلامت در اربعین با ارتقای دیپلماسی سلامت زائر محور

رئیس جمعیت هلال احمر در سومین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین، از بررسی و هم‌اندیشی متخصصان سلامت برای ارتقای سلامت در اربعین سخن گفت و اظهار کرد: با کنگره سلامت در اربعین صدای اربعین به گوش جهان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سومین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین، امروز چهارشنبه ۱۱ مردادماه با حضور ۵۰ میهمان خارجی از ۹ کشور جهان و تعداد قابل توجهی از پزشکان، پرستاران، کادر درمان و امدادگران جمعیت هلال احمر در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد. 

برنامه صبح این کنگره شامل نشست‌های تخصصی و آموزشی، ارائه جدیدترین مقالات حوزه سلامت مرتبط با پیاده‌روی اربعین از جمله بیوتروریسم و سخنرانی وزیر بهداشت کشور عراق بود. 

در ادامه نیز با سخنرانی پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر مراسم رسمی افتتاحیه کنگره برگزار شد. 

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه حضور اساتید ملی و بین‌المللی غنای علمی به این کنگره می‌دهد، گفت: جلسات مختلفی با وزیر کشور، بهداشت، اتصالات، هلال احمر و... عراق داشتیم. ۵۰ جلسه اجرایی و ۳۰ جلسه علمی داشتیم و دو هزار پزشک و متخصص و ۵۰ سخنران خارجی در این کنگره شرکت کرده‌اند. اهمیت این کنگره انقدر زیاد است که رئیس صلیب سرخ جهانی پیامی فرستاده و اهمیت سلامت در اربعین را یادآوری و اظهار خرسندی کرده که در اربعین حضور خواهد داشت. 

کولیوند ادامه داد: دبیر کل صلیب سرخ جهانی و ... نیز پیام فرستادند و این یعنی صدای اربعین به گوش جهان رسیده است. اهداف این کنگره تقویت و هماهنگی بین بخشی و انسجام بین همه گروه‌ها، تقویت دیپلماسی سلامت بین کشورهای اسلامی و کشورهای علاقه‌مند به اربعین، شناسایی ظرفیت‌های مورد نیاز اربعین و شناسایی نقاط بحران، برجسته‌سازی جنبه عملی سلامت در اربعین و ... است که با هدف به‌روزرسانی و افزایش اطلاعات مردم صورت می‌گیرد. 

وی در خصوص محورهای این کنگره نیز گفت: محورهای مختلفی در این کنگره از جمله شناسایی بیماری‌های شایع و سوانح در اربعین، بررسی جنبه‌های بهداشت، پرستاری و فقهی اربعین، مدیریت تجمعات انبوه، پدافند غیر عامل و ... مدنظر است. 

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به حضور دو هزار شرکت کننده در این کنگره تصریح کرد: این کنگره برای تقویت بنیه علمی و ارائه توصیه‌های دانش محور با هدف ارتقای خدمات سلامت در اربعین انجام می‌شود. در اربعین امسال چهار هزار پزشک، ۴۰۰ تن دارو، ۸۰ دستگاه آمبولانس به عراق اعزام می‌شود. مجوز پرواز بالگرد در عراق کسب شده است و امروز می‌توانیم آخرین هم‌اندیشی‌ها را در خصوص بهترین راهکارهای ارائه خدمات به زائران و خادمان اربعین را مطرح کنیم. کنگره بعدی نیز در کربلا به کمک نهادهای عراقی برگزار می‌شود که ما نیز حضور خواهیم داشت.

دشمنان اخبار اربعین را سانسور می‌کنند

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز با حضور در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: دشمنان انسانیت و معنویت تلاش می‌کنند اخبار اربعین را سانسور کنند و علی رغم حضور ۲۰ میلیونی جمعیت، اخبار محدودی از آن منتشر می‌شود. در مراسم اربعین نه فقط شیعه و سنی بلکه از همه مذاهب حضور دارند. اربعین می‌رود تا به مهم‌ترین بنیادی که می‌تواند امت‌های اسلامی و سایر مردم را تحت پوشش قرار دهد تبدیل شود. 

وی ادامه داد: سلامت قبل از اینکه سلامت جسم باشد، سلامت روح و روان است. کسی که سلامت روح و روان داشته باشد تا ۹۰ درصد سلامت را داراست. اربعین فی نفسه به خاطر ارزش های ذاتی، سلامت آفرین است. کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند، خود به خود از سلامت روان برخوردار می‌شوند و احساس آرامش می‌کنند. سلامت به حدی مهم است که حتی سایر واجبات به خاطر آن کنار گذاشته می‌شود. اگر کسی جانش در خطر است، می‌توان نماز را شکست و به او کمک کرد. روزه اگر سلامت را به خطر بیندازد هم واجب نیست و همه اینها نشان دهنده توجه اسلام به سلامت است. لذا وقتی در حوزه سلامت وارد می‌شوید نه فقط از نگاه پزشکی بلکه به عنوان تکلیف شرعی و دینی باید به آن نگاه کنید. 

وزیر کشور افزود: خدا را شکر می‌کنم که پزشکان و کادر درمان ما همه همینطور با عشق و علاقه در خدمت اربعین هستند که نشان دهنده رسوخ باورهای دینی در کادر پزشکی ماست که افتخار آفرین است. پزشکان، دانشگاه‌ها و هلال احمر با عشق و باور به اربعین ورود می‌کنند و این نشان می‌دهد که می‌توانیم با تکیه بر باور عمیق کادر درمان از پس مشکلات سلامت بربیاییم؛ همانطور که در کرونا از پس آن برآمدیم و شهید مدافع سلامت پیدا کردیم. ما اگر مدافع حرم داریم، مدافع سلامت هم داریم که به آنها افتخار می‌کنیم.

وحیدی از آمادگی خوب در بخش سلامت برای اربعین سخن گفت و افزود: در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که هلال احمر، رتبه برتر در خدمات‌رسانی را در جهان دریافت و مورد تشویق جهانی قرار گرفت. ما در منا افراد زیادی را از دست دادیم؛ باید تجارب تجمعات بزرگ جمع‌آوری و مورد استفاده قرار گیرد. 

اعطای وام ۳ میلیون تومانی به دانشجویان زائر اربعین

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز طی سخنانی اظهار کرد: سازماندهی حضور ۱۵ تا ۲۰ هزار دانشجو و عضو هیئت علمی در اربعین صورت گرفته و سه میلیون تومان وام دانشجویی به دانشجویانی که می‌خواهند در اربعین حضور داشته باشند اعطا می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه بیمارستان قاسم سلیمانی سال گذشته در شلمچه راه‌اندازی شد، گفت: امسال بیمارستانی در پایانه مهران آماده بهره‌برداری است‌. در مرز خسروی هم طبقه اول بیمارستان آماده است.

وزیر بهداشت تأکید کرد: در گرمازدگی نباید از چادر استفاده شود، بلکه باید سازه ثابت باشد چون خود چادر تولید گرما می‌کند؛ در این راستا سازه‌های خوبی آماده شده است. ۶۷ اتوبوس آمبولانس نیز آماده است. همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی را آماده می‌کنیم و هر دانشگاهی به خصوص دانشگاه‌های مرزی به کادر خود آموزش بدهند و فعال شوند. با کشورهای اجلاس جی ۵ نیز هماهنگی کرده‌ایم. 

وی ادامه داد: سازماندهی موکب‌های بهداشتی درمانی در طرف عراق نیز انجام شده و امسال کسانی که در موکب‌ها خدمت می‌کنند باید به تأیید هلال احمر رسیده باشد تا فقط افراد متخصص در موکب‌ها خدمات سلامت ارائه دهند. کادر اورژانس ما بهترین کادر اورژانس در دنیا هستند و از چند هفته قبل از اربعین مشغول به خدمت و سپس راهی مشهد برای ارائه خدمت می‌شوند. 

وی همچنین گفت: برای تأمین سرم و دارو تمهیدات لازم اندیشیده شده است. البته معتقد هستیم هر کس باید پزشک خود باشد و آموزش افراد و موکب‌داران بسیار مهم است. مردم باید علائم گرمازدگی و راه‌های پیشگیری از گرمازدگی و درمان را بلد باشند که آموزش‌های لازم به مردم ارائه می‌شود. همچنین استودیو سلامت که سال گذشته راه‌اندازی شد امسال نیز به مردم آموزش می‌دهد. 

تأمین کافی خون و فراورده‌های خونی، آماده سازی ۱۲ بالگرد و سه هواپیما، واکسیناسیون اتباع ورودی، آموزش به مردم که مواد غذایی را همان لحظه که تهیه می‌کنند مصرف کنند و به هیچ وجه مواد غذایی نگهداری نشود نیز از دیگر برنامه‌هایی بود که وزیر بهداشت از انجام آنها خبر داد و افزود: امسال فرماندهی بهداشت درمان را در هر پایانه داریم و هر نهادی که می‌خواهد خدمات سلامت ارائه دهد باید با این فرماندهی هماهنگ شود. ۳۷۰ آمبولانس نیز آماده شده است، بالگرد اورژانس، کانکس سرد، بیمارستان ثابت و سیار، تهیه سرم، نیازسنجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و ... نیز انجام شده و امسال نیز سرم مصرفی در عراق از داخل عراق تهیه می شود. از ۲۷ مرداد تا ۲۸ شهریور تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی مرزی در آماده باش ۱۰۰ درصد خواهند بود. 

وزیربهداشت درخواست کرد تجارب درمان ثبت شود و گفت: استفاده مشترک از مراکز درمانی عراق تجربه موفقی در سال گذشته بود که باید تداوم داشته باشد. همین کنگره بعد از اربعین نیز می‌تواند برگزار و اقدامات صورت گرفته در اربعین بررسی و تجربه‌نگاری شود.

یادآوری می‌شود، در این کنگره از پنج کتاب سلامت محور در خصوص اربعین رونمایی و پیام رئیس صلیب سرخ جهانی و وزیر اتصالات عراق قرائت شد. همچنین نماینده بهداشت جهانی و معاون حشد الشعبی سخنرانی کرد.

انتهای پیام
captcha