توصیه‌های تغذیه‌ای طب ایرانی برای مواجهه با گرمازدگی
کد خبر: 4159989
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۳

توصیه‌های تغذیه‌ای طب ایرانی برای مواجهه با گرمازدگی

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به استفاده از غذاهای سبک، ساده و خنک به همراه نوشیدنی‌هایی از جمله سکنجبین‌ها در فصل گرما توصیه کرد و گفت: در صورت گرمازدگی از افشانه گلاب استفاده کنید.

توصیه‌های تغذیه‌ای طب ایرانی برای مواجهه با گرمازدگیحسین رضایی‌زاده، معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح راهکارهای طب ایرانی برای مقابله با گرمازدگی پرداخت و گفت: مصرف مایعات به خصوص آب، غذاهایی که به شکل مایع هستند از جمله انواع سوپ‌ها، میوه‌ها و سبزیجات، مرطوب نگه داشتن ناحیه سر و صورت و تلاش برای قرار نگرفتن و عدم انجام فعالیت شدید و طولانی در هوای گرم توصیه‌های عمومی پزشکی برای فصل گرم سال هستند.

وی در مورد توصیه‌های اختصاصی طب ایرانی در این زمینه گفت: در شرایط گرمای شدید هوا بهتر است مردم فعالیت خود را در خارج از خانه کم کنند و یا فعالیت‌های خود را به صبح زود یا عصر که میزان تابش آفتاب و گرمای هوا کمتر می‌شود منتقل کنند اما کسانی که مجبور هستند به هر دلیلی در هوای گرم بیرون باشند توصیه طب ایرانی این است که علاوه بر خیس کردن سر و صورت با آب، از افشانه گلاب استفاده و گلاب را به سر و صورت خود بپاشند.

اگر گرمازده شدید افشانه گلاب استفاده کنید

این متخصص طب ایرانی ادامه داد: به افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند توصیه می‌شود پارچه‌ای را به گلاب آغشته کنند و در یخچال و یا فریزر قرار دهند و بعد به حالت استراحت دراز بکشند و این پارچه را روی سر و صورت خود بگذارند؛ این کار هم آرامش بخش است و هم التهاب را کم می‌کند و هم عوارض گرمازدگی را کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: در موارد شدید گرمازدگی استفاده از عرق کاسنی، بید، بیدمشک و شربت این سه عرق مفید است. همچنین خوردن میوه‌های فصل تابستان مثل آلوزرد، زردآلو، آلبالو، هندوانه و لیمو ترش نیز توصیه می‌شود. وقتی به میوه‌های تابستانه اشاره می‌کنیم چه آنهایی که به شکل خام استفاده می‌کنیم و چه آنهایی که از آنها فراورده‌ای تهیه می‌کنیم همه به دلیل مایعاتی که دارند کمک کننده است؛ اما آنهایی که طبیعت سردتری دارند برای مقابله با گرمازدگی مفیدتر هستند.

رضایی‌زاده به استفاده از لیموترش به شکل بوییدن لیمو و تهیه شربت لیمو ترش نیز توصیه کرد و گفت: برای تهیه شربت لیموترش بهتر است میزان شکر آن حداقل باشد و یا با عسل شیرین شود. اگر به شربت آبلیمو کمی عرق نعنا یا نعنای خشک اضافه شود هم خواص طبی آن بیشتر می‌شود.

از انواع شربت سکنجبین استفاده کنید

این متخصص طب ایرانی به خوردن سکنجبین‌ها نیز توصیه کرد و گفت: سکنجبین‌ها نیز جزو بهترین نوشیدنی‌های فصل گرما هستند. خیار نیز اکنون در دسترس است و می‌توان سکنجبین خیار درست و استفاده کرد. برای تهیه این نوشیدنی خیار را «خیار تراش» یا رنده می‌کنیم و بعد به آن سکنجبین اضافه می‌کنیم. آب‌دوغ خیار و ماست و خیار نیز جزو بهترین غذاهایی است که می‌توان برای وعده ناهار از آنها استفاده کرد. پیش فرض قدیمی‌ها این بود که در میانه ظهر تابستان غذاهای پختنی کمتر خورده شود و غذاها سبک، ساده و خنک باشند تا آدم احساس دم کردن و گُر گرفتنی نکند. کاهو و سکنجبین و سکنجبین آماده‌ای که رب انار به آن اضافه شود نیز جزو ترکیبات خیلی خوب است.

وی اظهار کرد: متأسفانه ما غذاهای سنگین و حجیم در تابستان می‌خوریم بعد دم می‌کنیم و مقابل کولر می‌نشینیم تا خنک شویم در حالی که خودمان با غذاها، گرما را به بدنمان القا و تحمیل می‌کنیم. در غذاهای پختنی در فصل تابستان نیز بهتر است از سوپ‌ها به خصوص سوپ گشنیز و سوپی که هویج داشته باشد استفاده شود. این سوپ‌ها گوشت ندارند و قدیمی‌ها به آنها آش سفید می‌گفتند؛ از جمله آش دوغ که می‌تواند یکی از غذاهای مناسب فصل گرما باشد به شرطی که گوشت نداشته باشد.

رضایی‌زاده افزود: اگر کسی سردی گوارش دارد می‌توانند به دوغ و خیار نعنا یا پونه و یا آویشن اضافه کند که طعم دهنده و بهبود دهنده خوبی هستند. ورزش و فعالیت بدنی نیز نباید ترک شود بلکه باید به ساعات صبح زود و پایان شب منتقل شود برای اینکه کمترین مواجهه با گرمای شدید رخ دهد.

گفت‌وگو از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha