انتشار فراخوان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
کد خبر: 4165076
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸

انتشار فراخوان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فراخوان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری مهدی حامد سقایان برای برگزاری در بهمن امسال منتشر شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، فراخوان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش‌های نمایش‌های صحنه‌ای، تئاتر خیابانی، تئاتر ملل، تئاتر دانشجویی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، نمایش‌های تلویزیونی، رادیوتئاتر، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی برای برگزاری در بهمن 1402 منتشر شد.

متن فراخوان جشنواره تئاتر فجر به این شرح است:

نمایش‌های صحنه‌ای

الف: مسابقه تئاتر ایران

ستاد جشنواره به‌منظور امکانِ گزینش آثار برترِ نمایشی از سراسر کشور، نمایش‌های منتخبِ این مسابقه را از چند درگاهِ مختلف خواهد پذیرفت.

1: تولیدات تازه تئاتر ایران

- آثار متقاضی در این بخش می‌بایست از تازه‌های تولید بوده و تا پیش‌ازاین، هیچ اجرای عمومی و یا حضور در جشنواره‌‌های دیگر نداشته باشند.

-  برای شرکت در بخش تولیدات تازه، متقاضیان باید تا تاریخ پنجم مهر با مراجعه به وبگاهِ چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نسبت به ثبت تقاضا، بارگذاری نمایشنامه و ارسال سایر مدارک اقدام نمایند.

-  اعلام نتایجِ ارزیابیِ نمایشنامه‌های ارسالی تا ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲.

-  ارزیابی نمایش‌ها از ۱۰ تا ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲.

-  اعلام نتایج نهایی تا ۵ دی‌ماه ۱۴۰۲.

-  در بخشِ تولیدات تازه، ستاد جشنواره با در نظر گرفتن اولویت‎های اعلام‌شده و تأکید بر کیفیت هنریِ نمایش‌ها تا سقف ۱۰ اثر را انتخاب کرده و به آثار منتخب تا حداکثر ۸00 میلیون ریال، کمک‌هزینه پرداخت خواهد نمود.

2: مرور تئاتر ایران

به‌منظور معرفی و ارائه بهترین آثار اجراشده در تالارهای نمایش سراسر کشور در فاصله زمانی 10 دی‌ماه 1401 تا 10 آذرماه 1402، ستاد جشنواره زمینه را برای اجرای این نمایش‌‌ها در جشنواره تئاتر فجر فراهم می‌سازد.

-  متقاضیان می‌توانند حداکثر تا تاریخ 11 آذرماه 1402 با مراجعه به وبگاهِ چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نسبت به ثبت تقاضا، بارگذاری فیلم اجرا و ارسال سایر مدارک اقدام نمایند.

تذکر: آثار برگزیده جشنواره‌های ملیِ تئاتر که در فاصله زمانی یکم بهمن 1401 تا 10 آذرماه 1402 برگزار شده‌اند، با معرفی دبیرانِ آن جشنواره‌ها، می‌توانند متقاضی حضور در بخشِ مرورِ جشنواره تئاتر فجر باشند.

 - نمایش‌های برگزیده برای شرکت در این بخش، توسط هیئت انتخابِ آثارِ چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ اعلام خواهند شد.

-  سقف پذیرش اثر در این بخش 12 نمایش است و به نمایش‌های منتخب تا حداکثر 500 میلیون ریال کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد.

3: برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر مناطق کشور

آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای کشور با معرفی اداره کل هنرهای نمایشی در این بخش حضور خواهند داشت. به این نمایش‌ها تا حداکثر 500 میلیون ریال، کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد.

تذکر: آثار نمایشی که در جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور شرکت کرده باشند مجاز به ارسال مستقیم همان اثر برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نخواهند بود.

ب: بخش مهمان

در این بخش، دبیر جشنواره تا سقف ۱۰ اثر را از میان نمایش‌های اجراشده و یا تولیدِ جدیدِ هنرمندان کشور برای حضور در جشنواره دعوت خواهد کرد. احتمال دارد که یک یا چند اثر با نظر دبیر، از این بخش به بخش مسابقه جشنواره راه یابند.

بنا بر اعلامِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایش‌هایی که با موضوع حکیم نظامی گنجوی نگارش و اجرا شوند، به‌طور ویژه موردحمایت قرار خواهند گرفت. جزییات متعاقباً اعلام خواهد شد.

تئاتر خیابانی

با توجه به قابلیت‌های آثاری که در فضای باز و هر نوع نمایش که خارج از صحنه‌های تماشاخانه‌ها اجرا می‌شوند و همچنین برقراری ارتباط تئاتر خیابانی با عموم مخاطبان و تأثیراتِ این آثار در انتقال مفاهیم و ایجادِ شورونشاط عمومی؛ ستاد جشنواره پذیرای آثار این‌ گونه نمایشی خواهد بود.

تئاتر ملل

ستاد جشنواره بر پایه تجربیات پیشین و در راستای ارتقای سطح کیفی آثار نمایشی هنرمندان کشور و ایجاد امکان معرفی دوسویه توان و تجربه هنریِ گروه‌های نمایشی ایران و سایر کشورهای جهان در نظر دارد تا تعدادی از آثارِ نمایشی دارای ویژگی‌های مورداشاره را از دیگر کشورهای جهان دعوت نماید.

آخرین ‌مهلت برای ارسال آثار در این بخش، ۱۵ آبان‌۱۴۰۲ است. متقاضیان باید با مراجعه به وبگاهِ چهل‌ودومین جشنواره بین¬المللی تئاتر فجر نسبت به ثبت تقاضا، بارگذاری لینک کاملِ اجرا و ارسال سایر مدارک اقدام نمایند.

مسابقه تئاتر دانشجویی

به‌منظور به ثمر نشستن تولیدات تئاتری دانشجویانِ سراسر کشور و ایجاد امکان ارائه این آثار، ستاد جشنواره در این دوره، مسابقه تئاتر دانشجویی را برگزار می‌کند.

آثار متقاضی در این بخش می‌بایست از تازه‌های تولید (اعم از پایان‌نامه و سایر آثار)‌ بوده و تا پیش‌ازاین، هیچ اجرای عمومی و یا حضور در جشنواره‌‌های دیگر نداشته باشند.

متقاضیان باید تا تاریخ اول آذر 1402 با مراجعه به وبگاهِ چهل‌ودومین جشنواره بین¬المللی تئاتر فجر نسبت به ثبت تقاضا، بارگذاری فیلم نمایش و ارسال سایر مدارک اقدام نمایند.

مسابقه نمایشنامه‌نویسی

ستاد جشنواره به‌منظور کمک به تقویت جریان نمایشنامه‌نویسی کشور و ترغیب و تشویق نمایشنامه‌نویسانِ پیشکسوت و جوان در سراسر ایران، مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر فجر را برگزار می‌کند.

ضوابط شرکت در مسابقه:

- موضوع این مسابقه آزاد است.

-  آثار متقاضی نمی‌بایست تا پیش‌ازاین، چاپ‌شده و یا در سایرِ مسابقاتِ نمایشنامه‌نویسی حائز رتبه شده باشند.

-  هر متقاضی می‌تواند حداکثر 3 نمایشنامه را برای حضور در مسابقه ارائه نماید.

-  متقاضیان برای شرکت در مسابقه نمایشنامه‌نویسی می‌توانند حداکثر تا تاریخ 24 آبان‌ماه 1402 با مراجعه به وبگاهِ چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نسبت به ثبت تقاضا، بارگذاری نمایشنامه و ارسال سایر مدارک اقدام کنند.

بنا بر اعلامِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشنامه‌هایی که با موضوع حکیم نظامی گنجوی نگارش شوند، به‌طور ویژه موردحمایت قرار خواهند گرفت. جزییات متعاقباً اعلام خواهد شد.

مسابقه نمایش‌های تلویزیونی

ستاد برگزاریِ چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به‌منظور حمایت از تولید و پخشِ نمایش‌های تلویزیونی، در نظر دارد تا مسابقه نمایش‌های تلویزیونی را برگزار کند.

مسابقه رادیو تئاتر

صرفاً آثاری که در یک سال اخیر تولید شده و پیش‌تر در هیچ جشنواره‌ای شرکت نداشته‌اند، می‌توانند متقاضی حضور در بخشِ رادیو تئاتر باشند.

دبیرخانه جشنواره، کارگردان را صاحب اثر می‌داند و تقاضای حضور در جشنواره هم باید توسط کارگردان ارائه شود.

هر نمایش باید به شکل تک‌قسمتی بوده و مدت‌زمان آن حداقل 30 و حداکثر 45 دقیقه باشد.

جشنواره صرفاً میزبان یک اثر از هر کارگردان خواهد بود.

آثارِ منتخب در صورت برخورداری از کیفیت مطلوب فنی و محتوایی، از شبکه‌های رادیویی پخش خواهند شد.

آثار انتخاب‌شده می‌بایست به‌صورت زنده و در حضورِ مخاطبان، در قالب رادیوتئاتر همراه با موسیقی و افکت در زمانِ برگزاری جشنواره اجرا شوند و داوری نیز بر اساس همان اجرا انجام می‌شود.

ظرفیت پذیرش آثار در این بخش حداکثر ۱۰ نمایش رادیویی است.

به گروههای راهیافته به جشنواره تا سقفِ ۱۰۰ میلیون ریال، کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد.

مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر

در راستای توجه بیشتر به تأثیرات متقابل هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی و تقویت این همراهی و هم‌افزایی، ستاد چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر را برگزار می‌نماید.

فراخوان تخصصیِ هر یک از بخش‌های فوق، متعاقباً اعلام خواهد شد.

پژوهش

سمینار بین‌المللی چهل‌ودومین دوره جشنواره تئاتر فجر (۲۳ و ۲۴ دی‌ ۱۴۰۲)

موضوع سمینار: جشنواره تئاتر فجر؛ گذشته، حال، آینده

پس از گذشت چهل‌ویک دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اکنون ضرورت دارد تا با نگاهی تحلیلی و پژوهشگرانه شاخصه‌ها و ابعاد جشنواره از نظر کمی و کیفی مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. در این راستا، تمرکز اساسی در سمینارِ پژوهشیِ این دوره، بر آسیب‌شناسیِ ساختارها و کارکردهای جشنواره تئاتر فجر از آغاز تا به امروز و ارائه راهکارهایی برای ارتقای سطح کمی و کیفی آن در آینده است.

بخش‌های سمینار:

الف- مقالات پژوهشی

ب- ایده‌های نو

الف – بخش مقالات

محورهای اصلی مقالات پژوهشی:

بررسی ساختار، سیاست‌گذاری، مدیریت، بودجه و برنامه‌ها (در بخش‌های اصلی و جنبی) در ادوار مختلف جشنواره تئاتر فجر.

ارزیابی تأثیرات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنریِ جشنواره تئاتر فجر در ایران.

مقایسه جشنواره تئاتر فجر با دیگر جشنواره‌های تئاتری در جهان.

آینده‌پژوهی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر.

ب - ایده‌های نو:

در این بخش، علاقه‌مندان و پژوهشگران می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های بدیع خود را پیرامون نحوه طراحی، سازمان‌دهی و برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ارائه چکیده، مطرح سازند. در این راستا، ایده‌پردازان می‌بایست عنوان و خلاصه طرح پیشنهادی خود را حداکثر در ۵۰۰ کلمه‌ در دو فرمت Word و PDF به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

کارگاه‌های آموزشی

ستاد برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین¬المللی تئاتر فجر، در نظر دارد تا مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی را با حضورِ استادان و هنرمندانِ برجسته ایرانی و غیرایرانی، در ایامِ برگزاریِ جشنواره برپا کند. برنامه کارگاه‌ها، اسامیِ استادان و نحوه ثبت‌نام در کارگاه‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۳ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha