جشن خودکفایی کاغذ را برگزار می‌کنیم
کد خبر: 4175393
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
وزیر ارشاد:

جشن خودکفایی کاغذ را برگزار می‌کنیم

محمدمهدی اسماعیلی گفت: در ماه‌های آینده، جشن خودکفایی کاغذ را در ایران برگزار خواهیم کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهمانان خارجی همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک با محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران در کنار مدارس و دانشگاه‌ها که کتابخانه‌های مستقل دارند، بیش از ۱۰ هزار کتابخانه در مساجد داریم که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شود. سایر دستگاه‌های کشور نیز عموماً مجهز به کتابخانه‌های تخصصی هستند. این فرهنگ در کشور ما وجود دارد که هر ساختمانی و حتی منازل ما جایی برای کتابخانه داشته باشد. مردم ایران، که اغلب آنها اهل مطالعه هستند، عموماً کتابخانه شخصی در منزل دارند.

وی ادامه داد: برنامه‌های مفصلی برای گسترش کتابخانه‌های سیار پیش‌بینی شده است تا با همکاری صنایع خودروسازی، گامی جدید در راستای توسعه کتابخانه‌های سیار برداشته شود.

گام برداشتن برای خودکفایی کاغذ

اسماعیلی تصریح کرد: ما برای دیپلماسی کتاب و فرهنگ اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم و امیدواریم حضور شما در ایران به تحقق این هدف کمک کند. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار موضوع کتابخانه‌ها، بخش مستقلی برای حوزه نشر کتاب وجود دارد. سالانه حدود ۱۱۰ هزار عنوان کتاب مجوز انتشار می‌گیرد که ۸۰ هزار عنوان آن چاپ اول است.

وی افزود: در وزارت فرهنگ ما حوزه مطبوعات را داریم و حدود ۱۴ هزار رسانه در کشور ما از دولت مجوز گرفته‌اند. با وجود گرانی کاغذ در سال‌های اخیر، حوزه کتاب همچنان پررونق است. ما برنامه‌ای برای بی نیازی از واردات کاغذ برای کتاب و نشریات پیاده کرده‌ایم که در دو سال اخیر تقریباً محقق شده است و در ماه‌های آینده، جشن خودکفایی کاغذ را در ایران برگزار خواهیم کرد.

دیپلماسی کتاب و فرهنگ در سیاست فرهنگی ایران اهمیت ویژه‌ای دارد

35 دقیقه میانگین مطالعه ایرانی‌ها

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: در کشور ما سرانه مطالعه بدون در نظر گرفتن کتب آموزشی و ادعیه، روزانه حدوداً ۳۵ دقیقه برای هر ایرانی است. سیاست ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این است که مردم به سهولت به کتاب دسترسی پیدا کنند؛ برای مثال در برخی از مناطق کم‌برخوردار کشور موتورسوارانی داریم که روزانه کتاب را به روستاهای دور و نزدیک می‌برند و در اختیار مردم قرار می‌دهند. در کشور ما سالانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود و این نمایشگاه تقریباً در بین جشنواره‌های فرهنگی کم‌نظیر دنیا قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال جاری طی ۱۰ روزی که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، بیش از ۷ میلیون نفر بازدیدکننده داشت و از بیش از ۴۰ کشور در این نمایشگاه شرکت کردند. برای اینکه مردم برای خرید کتاب مجبور به حضور در نمایشگاه نباشند، سامانه‌ای مجازی راه‌اندازی کردیم و امسال مردم از طریق این سامانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار کتاب خریدند که به صورت رایگان و از طریق پست به دستشان رسید. بعلاوه برای اینکه مردم در فضای کتاب قرار گیرند، از ابتدای پاییز نمایشگاه‌های استانی کتاب در حال برگزاری است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در کشور ما هفته‌ای به عنوان «هفته کتاب» در نظر گرفته شده و طی این یک هفته تمام تبلیغات رسمی کشور برای ترویج فرهنگ کتابخوانی بسیج می‌شود. یکی از روزهای هفته کتاب، به عنوان روز کتابدار نامگذاری شده که در این روز از کتابدارانمان در نهاد تجلیل می‌کنیم. در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حدود ۷ هزار کتابدار مشغول فعالیت هستند. مراسم تجلیل از کتابداران سال گذشته با حضور آقای رئیس جمهور برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقف را یکی از سنت‌های مهم در حوزه کتاب و کتابخانه دانست و گفت: سنت وقف باعث حفظ کتاب‌ها و اماکن می‌شود و نسل به نسل در اختیار فرزندانمان قرار گیرد.

دیپلماسی کتاب و فرهنگ در سیاست فرهنگی ایران اهمیت ویژه‌ای دارد

رتبه نخست تعداد کتابخانه‌های ایران در غرب آسیا

در این نشست مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: همان طور که در پیام به همایش هم تأکید کردم، انتظار داریم در این همایش، دو پرسش مبنایی طرح و درباره آنها گفت‌وگو شود: نخست اینکه برای تثبیت و تعمیم نقش کتابخانه‌ عمومی در بوم‌شناسیِ کسب وکار -به عنوان بازیگر فعّال و مؤثر- اولویت‌ها کدامند؟ دوم آنکه چگونه می‌توان از آمیزه الزامات بومی با تجربیات دیگران، در طراحی خدمات برای کسب‌وکارهای کوچک بهره گرفت و در این مسیر به چه ابزارهایی نیاز است؟

وی در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی از زمان تأسیس و شکل‌گیری ساختار قانونی کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۳۴۴ تا امروز، دستاوردهای انقلاب اسلامی در توسعه کتابخانه‌ها از جمله قرار گرفتن در رتبه ۱ از نظر تعداد کتابخانه عمومی در منطقه غرب آسیا و رتبه ۱۴ در جهان، طراحی و توسعه خدمات خدمات جدید، تغییر رویکرد کتابخانه‌های عمومی به پایگاه فرهنگی-اجتماعی، خدمات به گروه های خاص، نگهداری از نسخ خطی و نفایس چاپی، تعاملات بین‌المللی و اقدامات پژوهشی پرداخت.

در این دیدار محمدمهدی سموعی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی و ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha