لزوم پژوهش درباره حضرت جعفر بن ابیطالب(ع) در منابع مسیحیان حبشه
کد خبر: 4175759
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
رئیس جامعه‌المصطفی بیان کرد:

لزوم پژوهش درباره حضرت جعفر بن ابیطالب(ع) در منابع مسیحیان حبشه

رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه، حضرت جعفر ابن ابیطالب(ع) را از شخصیت‌های پیشگام و پیشتاز در جهان اسلام دانست و گفت: ایشان سال‌های زیادی به عنوان سفیر پیامبر(ص) در حبشه حضور داشت و جا دارد پژوهشی در منابع مسیحیان حبشه آن زمان درباره این شخصیت صورت گیرد.

علی عباسی، رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه، شامگاه دوشنبه ۲۴ مهرماه در دیدار شورای علمی همایش بین‌المللی جعفر بن ابیطالب(ع)، با بیان اینکه جناب جعفرطیار(ع) از شخصیت‌های پیشگام صدر اسلام است، اظهار کرد: بزرگداشت شخصیت‌های تاریخی که تا حدود زیادی مغفول و مجهول باقی مانده‌اند، اقدام شایسته‌ای است و صمیمانه از همه دست‌اندرکاران آن تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به برخی تفاسیر جانبدارانه در روایت رخداد‌های تاریخی، تصریح کرد: برخی تاریخ‌نگاران وقایع را با جهت‌گیری و پیش‌فرض‌های ذهنی خود به گونه‌ای توصیف می‌کنند که مطابق با نظر و تفکرات خودشان باشد. رشته تاریخ از موقعیت خطیری برخوردار است و با حضور جمع شما عزیزان در شرایط مناسبی قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، گروه تاریخ را دارای جایگاه مهمی در جامعه‌المصطفی دانست و خاطرنشان کرد: تاریخ از موضوعاتی است که به مراقبت و صیانت فراوانی نیاز دارد و خوشبختانه امروز شاهد حضور شخصیت‌های قابل اعتماد و مستقیم‌الفکر در مجتمع تاریخ، سیره و تمدنی اسلامی جامعه‌المصطفی هستیم.

وی، قهرمانان و شخصیت‌های سرشناس را بخشی از اجزای هویتی و فرهنگی ملت‌ها دانست و افزود: امتی که فاقد چهره‌های درخشان باشد، از احساس هویت و تعلق‌خاطر محروم خواهد بود. قهرمانان و اسطوره‌ها نقش الگو و اسوه برای جامعه را دارند و احساس افتخار برای زنده ماندن یک جامعه را به دنبال می‌آورند.

رئیس جامعه‌المصطفی ادامه داد: حتی گاهی برخی کشور‌ها و گروه‌ها به صورت نمادین شخصیت‌هایی تخیلی را ایجاد می‌نمایند تا با تکیه بر آن، برای خود هویت جمعی پدید آورند؛ لذا سرداران پرافتخار تاریخ اسلام که هرکدام می‌توانند برای یک امت هویت‌ساز باشند، باید مورد توجه محققان و پژوهشگران ما قرار گیرند.

وی، مظلومیت جناب جعفربن ابیطالب(ع) و خاندان ایشان را منبعث از مظلومیت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) دانست و اظهار کرد: خاندان آل جعفر در کنار شخصیت برجسته خود، حضرت جعفر بن ابیطالب(ع)، در تاریخ اسلام از لحاظ سیاسی و علمی از جایگاه برجسته‌ای برخوردار بودند.

استاد جامعه‌المصطفی با اشاره به برخی مطالب منسوب به ایشان از جمله نماز جعفر طیار(ع)، گفت: حکمت اینکه نبی مکرم اسلام(ص) برخی از اعمال و عبادات مانند تسبیح حضرت زهرا (س) یا نماز جعفر طیار (ع) را به برخی از افراد منسوب می‌داشت، به دلیل برجای ماندن این چهره‌ها در پهنه تاریخ بود که بخشی از هویت جامعه اسلامی را شکل می‌دهند.

وی، حضرت جعفر ابن ابیطالب(ع) را از شخصیت‌های پیشگام و پیشتاز در جهان اسلام دانست و گفت: در برخی روایات تاریخی، از جناب جعفر(ع) به عنوان نخستین مؤمنان به پیامبر اسلام(ص) نام برده شده است. ایشان سال‌های زیادی به عنوان سفیر پیامبر(ص) در حبشه حضور داشت و جا دارد پژوهشی در منابع مسیحیان حبشه آن زمان درباره این شخصیت صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، کیفیت آثار تولیدی این همایش را شایسته تقدیر خواند و افزود: گاهی در فعالیت‌های علمی، کمیت بر کیفیت غلبه می‌یابد که البته برای اهل فن قابل تشخیص است. اهتمامی که در این همایش بر کیفیت تولیدات علمی در نظر گرفته شده است، اقدام پسندیده‌ای است که در سایر فعالیت‌های علمی نیز باید در دستور کار باشد.

انتهای پیام
captcha