نگرانی رژیم صهیونیستی از انزوا در محافل دانشگاهی جهان
کد خبر: 4188989
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳

نگرانی رژیم صهیونیستی از انزوا در محافل دانشگاهی جهان

با تشدید جنایات بی‌سابقه اسرائیل در غزه، دانشگاهیان این رژیم از انزوا در محافل دانشگاهی جهان به شدت ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، همزمان با ورود جنایات اسرائیل در نوار غزه به سطحی بی‌سابقه و افزایش واکنش‌های بین‌المللی علیه این جنایات، دانشگاه‌های اسرائیلی بیم آن دارند که هدف انزوای بین‌المللی قرار بگیرند. 

روزنامه اقتصادی عبری‌زبان مارکر گزارش داد که ذهنیت ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا مانع از دعوت محققان اسرائیلی به کنفرانس‌های دانشگاهی و کسب بودجه برای تحقیقات آنها می‌شود. همچنین ممکن است به فعالیت‌های دانشگاهی در [اسرائیل] که به همکاری بین‌المللی وابسته است آسیب برساند.

در این گزارش به نقل از محققان اسرائیلی آمده است که آن‌ها آنچه را «خصومت عمومی با اسرائیل» می‌خوانند در بخش‌های دانشگاه‌های آمریکا و حتی در بخش‌هایی مانند کالج‌های پزشکی و علوم طبیعی احساس می‌کنند؛  به گفته آنها تحریم اسرائیل قبلاً فقط به دانشکده‌های علوم انسانی و اجتماعی محدود می‌شد.

محققان اسرائیلی از این بیم دارند که مواضع ضداسرائیلی محافل دانشگاهی به کار آنها لطمه وارد کند، مانع از پیشرفت حرفه‌ای آنها شود و حتی بعداً به تحقیقات دانشگاهی در کل اسرائیل آسیب برساند.

یک محقق اسرائیلی که با محافل دانشگاهی در خارج از سرزمین‌های اشغالی کار می‌کند و این روزنامه اسرائیلی نامش را ذکر نکرد گفت: محافل دانشگاهی و علمی علیه ما قیام کرده است. وی افزود: قبلاً مواردی وجود داشته است که به محققان اسرائیلی اطلاع داده می‌شد که همکاری با آنها به پایان رسیده است و برخی دانشگاه‌ها از انتشار مقالات آنها بدون توضیح خودداری کردند.

ریوکا کارمی، رئیس سازمان علم خارج از سرزمین‌های اشغالی که به دانشمندان اسرائیلی در سراسر جهان کمک می‌کند، اعلام کرد که یک تحریم مخفیانه وجود دارد که شامل امتناع از بررسی و پذیرش مقالات محققان اسرائیلی از سوی برخی نشریات و عدم دعوت از محققان اسرائیلی برای شرکت در کنفرانس‌ها می‌شود.

به گفته این روزنامه، محققان اسرائیلی همچنین با چالش‌های حرفه‌ای روبرو هستند، از جمله یافتن مؤسسات تحقیقاتی در خارج که آنها را برای دوره‌های کارآموزی بپذیرد، انتشار مقالات مشترک با محققان خارج، نوشتن مقاله برای مجلات برجسته، ارسال درخواست‌های کمک‌هزینه به دانشگاه‌های بزرگ، و حتی ارزیابی از سوی همکاران در خارج که برای ارتقای رتبه‌های علمی لازم است.

 راشل آلترمن، مدرس رشته برنامه‌ریزی شهری و قانون و یکی از اعضای آکادمی ملی علوم اسرائیل، می‌گوید که شانس پذیرش محققان اسرائیلی برای دریافت مدرک دکترا در خارج از سرزمین‌های اشغالی 10 درصد کاهش یافته است.

آلترمن افزود: من سال‌هاست که با پدیده جنبش بایکوت و تحریم (BDS) مواجه بوده‌ام و حتی قبل از جنگ نیز مواردی وجود داشت که از انتشار مقالات اسرائیلی‌ها در مجلات امتناع می‌شد، اما این موج کنونی بی‌سابقه و خطرناک است.

وی با اشاره به تحریم جنبش اسرائیل در سطوح دانشگاهی گفت: سال‌ها است که جنبش بایکوت و تحریم فعال است و به پژوهشگران اسرائیلی آسیب رسانده است، اما اثبات این امر دشوار بوده است. همه مجامع علمی در زمینه‌های تحقیقاتی از انتشار بیانیه حمایت از اسرائیل یا انتشار بیانیه بی‌طرف خودداری کردند.

انتهای پیام
captcha