سازمان همکاری اسلامی در معرض یک آزمون جدی در حمایت از فلسطین است
کد خبر: 4203471
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
ناصر کنعانی با اشاره به نشست فوق‌العاده فردا:

سازمان همکاری اسلامی در معرض یک آزمون جدی در حمایت از فلسطین است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دومین نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی که فردا در جده برگزار می‌شود، گفت: این نشست یک آزمون جدی است و نشان می‌دهد این سازمان تا چه میزان به حمایت از ملت فلسطین پایبند است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه

به گزارش خبرنگار ایکنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، صبح امروز، دوشنبه 14 اسفند، در نشست خبری هفتگی این وزارتخانه، با اشاره به برگزاری شکوهمند دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در فضای امن، سالم و پرنشاط با حضور هوشمندانه و با بصیرت ایرانیان در سراسر کشور، گفت: لازم می‌دانیم به ملت شریف و بصیر ایران برای استفاده از حق انتخاب و مشارکت در این انتخابات مهم و همچنین به منتخبان ملت و نامزدهای راه‌یافته به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، تبریک و تهنیت عرض کنیم.

وی با تبریک به نامزدهایی که مورد اعتماد و وثوق ملت شریف ایران واقع شدند، افزود: امیدواریم منتخبان ملت نیز بتوانند در مسیر خدمت به مردم هم در خانه ملت و هم در خبرگان رهبری، توفیقات روزافزونی داشته باشند.

کنعانی ادامه داد: لازم می‌دانم از دست‌اندرکاران اجرای انتخابات به ویژه خانواده بزرگ وزارت کشور، جامعه فرهنگیان و معلمان و همکاران آموزش و پرورش به دلیل مشارکت بسیاری از مدارس، همچنین مساجد به عنوان حوزه‌های انتخابیه تشکر و قدردانی کنم. همچنین از حافظان امنیت کشور و اصحاب رسانه، و به طور خاص، رسانه ملی که با ابتکار عمل ویژه امسال با فعال‌سازی حدود 200 کانال تلویزیونی، پوشش مناظر‌های نامزدهای انتخاباتی را انجام داد، تشکر ویژه دارم. این فعالیت‌ها به گرمی روند انتخابات، ایجاد فرصت مشارکت و ابراز رأی و نظر برای همه کاندیداها کمک کرد.

وی تأکید کرد: حوزه رسانه، مطبوعات و خبرگزاری‌ها وپایگاه‌های خبری در پوشش انتخابات، گردش شفاف اطلاعات و ایجاد بستری برای ابراز رأی و اعلام نظر و آشنا شدن مردم با تحولات انتخابات و دیدگاه منتخبان و نامزدهای انتخاباتی کمک کرد که شاهد مشارکت ملی برای هدف ملی بزرگ و مقدس در روز انتخابات بودیم. همچنین به همه آحاد ملت ایران تبریک می‌گوییم که از همه اصناف و اقشار در این رخداد بزرگ ملی در مسیر صیانت از استقلال کشور ایفای نقش کردند.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه انتخابات پدیده‌ای آشنا و دیرین از مشارکت سیاسی ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرا نظام جمهوری اسلامی است، افزود: در 45 سال گذشته، شاهد برگزاری موفق 40 انتخابات در کشور بوده‌ایم که این آماری بی‌نظیر در غرب آسیا و کشورهای مختلف جهان است.

وی با اشاره به اینکه به رغم کید دشمنان و بمباران بی‌سابقه تبلیغاتی نظام سلطه جهانی برای کاهش شور انتخاباتی، مردم پای صندوق‌های رأی حاضر شدند، افزود: امیدواریم هم ملت، هم دولت و هم نامزدهای راه‌یافته به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در عبور از این آزمون بزرگ بابصیرت، هم‌افزا و مکمل عمل کنند. از سوی دستگاه دیپلماسی لازم می‌دانم به منتخبان ملت در مجلس شورای سلامی تبریک بگویم و در این جایگاه همانند گذشته بر آمادگی دستگاه دیپلماسی برای همکاری مجدانه، سازنده، مکمل و هم‌افزا با مجلس قانونگذاری در دوره جدید و در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های ملی و مقدس جمهوری اسلامی ایران، تأکید می‌کنیم.

کنعانی در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی درباره نشست اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که فردا در جده برگزار می‌شود، گفت: رخداد مهمی را در جده در مقر سازمان همکاری‌های اسلامی درباره مسئله فلسطین شاهد خواهیم بود. این دومین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره مسئله فلسطین و تحولات غزه است که به صورت فوق‌العاده تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: هم نشست اول و هم نشست دوم، محصول تلاش دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است. با توجه به جایگاه سازمان همکاری اسلامی درباره مسئله فلسطین و فلسفه اصلی شکل‌گیری آن که در ارتباط با مسئله فلسطین بوده، انتظار این بود که در طول بازه زمانی حدود 5 ماه گذشته از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین و نوار غزه، شاهد اقدامات مؤثر و تعیین‌کننده از سوی سازمان همکاری اسلامی باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: به رغم جلسه‌ای که در اوایل بحران غزه برگزار شد، این سازمان آنگونه که اقتضا می‌کرد در مسیر بازدارندگی تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی ایفای نقش نکرد. البته تلاش کشورهای اسلامی در حمایت از مسئله فلسطین قابل تقدیر است اما انتظار ملت فلسطین اقدام اثرگذار، تعیین‌کننده و بازدارنده در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی است.

کنعنانی با تأکید بر اینکه در طی این پنج ماه شاهد هستیم که در سایه جنگ‌طلبی مقامات غاصب رژیم صهیونیستی و حمایت نامحدود آمریکا از این رژیم، این جنگ ناجوانمردانه به صورت مستمر ادامه یافته است، ابراز کرد: نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی، فردا یک آزمون جدی است و نشان می‌دهد این سازمان تا چه میزان به حمایت از ملت فلسطین پایبند است و می‌توان از ظرفیت این سازمان و کشورهای منطقه و مجامع بین‌الملی برای مسئله‌ای که برای آن تشکیل شده است، ایفای نقش کند.

وی تأکید کرد: انتظار همه ملت‌های اسلامی از رهبران کشور اسلامی این است که با تصمیم قوی و با اتفاق آرا گام مؤثری در حمایت از مردم فلسطین اتخاذ کنند. آنچه دارای فوریت است پایان دادن به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی در فلسطین به ویژه غزه است.

کنعانی تصریح کرد: این رژیم علاوه بر بمباران مستمر اکنون از گرسنگی دادن مردم غزه به عنوان ابزار جنگی علیه شهروندان فلسطینی استفاده می‌کند. امری که در گزارش‌ سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی وجود دارد. بیش از 90 درصد فلسطین به ویژه شهروندان غزه از خطر گرسنگی رنج می‌برند. بنابراین تکلیف کشورهای اسلامی فردا در جلسه فوق‌العاده وزاری سازمان همکاری اسلامی، اخذ تصمیم جدی برای بازدارندگی جنگ علیه غزه و گشودن مرزها برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و ممانعت از تحقق پروژه رژیم صهیونیستی برای کوچاندن مردم فلسطینی به خارج از این سرزمین و فرصتی برای اخذ تصمیم مردم فلسطینی برای آینده کشورشان است.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر رخداد که منجر به توقف جنگ علیه مردم فلسطین است، استقبال می کند تا ملت فلسطین بتوانند خارج از حملات روزمره رژیم صهیونیستی و سیاست ترور و گرسنگی دادن، بتوانند برای اداره امور و سرزمین خود تصمیم جدی بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره ادعای کویت درباره میدان گازی آرش به بهره‌برداری از منابع مشترک در خلیج فارس و میدان گازی آرش تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس مذاکرات دوجانبه با دولت کویت و سوابق مذاکراتی که در این زمینه وجود دارد، همواره بر همکاری ساز و کار مبتنی بر منافع مشترک تأکید کرده است و بر تداوم مذاکرات فنی تلاش داریم. نگاه ما به همسایگان، نگاه مبتنی بر تلاش برای ایجاد فضای مثبت و تأمین منافع مشترک و همچنین حل و فصل موضوعات از طریق گفت‌وگویی فنی و درچارچوب قوانین، مقررات و حقوق بین‌الملل است و طرح ادعاهای بی‌اساس و یک جانبه طبیعتا هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد .

کنعانی درباره سفر اخیر رئیس‌جمهور به الجزایز با بیان اینکه این سفر دوجانبه و در چارچوب دعوتی بود که از سوی رئیس‌جمهور الجزایر از ایشان انجام شده بود، تصریح کرد: یکی از اهداف این سفر به منظور شرکت در هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز است. این نشست به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و طبیعتاً دارای اهداف و برنامه‌های مهمی در چارچوب برنامه‌های کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز است.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور در ششمین مجمع که اسفند 1400 در دوحه قطر بود، ابتکاری را باعنوان گاز طبیعی در خدمت بازیابی اقتصاد جهانی در دوران پس از کرونا طرح کردند که در راستای همکاری و شراکت بین کشورهای تولید کننده و مصرف‌کننده گاز برای تأمین دسترسی به گاز به عنوان سوخت تمیز پس از کرونا بود. با توجه به اولویت و توجه به اهمیت عرضه و تقاضا، اهمیت قیمت‌گذاری منصفانه گاز طبیعی و شکل‌گیری گفت‌وگو بین تولیدکننده و مصرف‌کننده گاز طبیعی، مطرح شد که هفتمین نشست در الجزایر فصتی برای تقویت اثرگذاری مجمع در توسعه صنعت گاز طبیعی در جهان بود.

 سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: بخش دیگر سفر رئیس‌جمهور به الجزایر در چارچوب دوجانبه و دعوت رسمی به الجزایر بود. الجزایر کشوری اسلامی و انقلابی است که عضو سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر این سازمان است. روابط میان دو کشور ایران و الجزایر دوستانه، برادرانه و همواره مبتنی بر حسن نیت و اراده مشترک برای توسعه روابط بوده ست .

وی تأکید کرد: از حدود یکسال قبل شاهد شتاب جدید میان روابط دو کشور با سفر متقابل مقامات دو کشور ایران و الجزایر بود. موضوعات مورد اتفاق دو کشور در حوزه منطقه‌ای، دارای دیدگاه مشترک درباره مسئله فلسطین هستیم. دو کشور در این زمینه رایزنی و مشورت‌های دارند که این سفر فرصتی بود که علاوه بر دیدگاه جمهوری اسلامی ایران با همتایان، مسئله فلسطین و غزه را به صورت ویژه مورد توجه و اهتمام قرار دهد.

کنعنانی بیان کرد: در طول یک سال گذشته، یک نوبت سفر رئیس مجلس را به الجزایر داشتیم و دوبار سفر رئیس‌مجلس ملی الجزایر و یک بار سفر وزیر خارجه الجزایر را به ایران داشیم که این پویای روابط دیپلماتیکی است. همچنین دعوت مشابهی نیز از آقای امیرعبداللهیان به الجزایر انجام شده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم سطح روابط تجاری هم‌پای مناسبات سیاسی دو کشور حرکت کند تا شاهد شتاب جدید در همکاری‌های اقتصادی و تجاری این دو باشند. همچنین اسناد امضاشده در این سفر دو روزه، زمینه‌ساز تحقق اهداف و اراده دو دولت و مناسبات دو کشور در ابعاد مورد اتفاق در دو حوزه سیاسی خواهد بود.

کنعانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگر درباره روابط نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین، بیان کرد: روابط نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران و روسیه، همکاری‌های متعارف و مبتنی بر حقوق و مقررات بین‌المللی و با درنظر گرفتن منافع و مصالح مشترک است و مسبوق به وقوع جنگ در اوکراین است و همکاری‌های دو کشور در این چارچوب ادامه پیدا خواهد کرد. این همکاری‌ها علیه کشور و یا کشور ثالثی نیست.

وی با تأکید براینکه مواضع جمهوری اسلامی در بحران اوکراین صریح و شفاف است، گفت: بارها اعلام کردیم جنگ را راهکار نمی‌دانیم و از گفت‌وگو برای پایان دادن به جنگ حمایت می‌کنیم. بارها نیز آمادگی جمهوری اسلامی برای میانجی‌گری پایان دادن به این جنگ را مطرح کرده‌ایم. این ادعاها برای منحرف کردن اذهان بین‌المللی است.

کنعانی با اشاره به اینکه کشورهایی نقش جنگ‌افروزانه را برعهده دارند که میلیاردها دلار برای طرف جنگ گسیل می‌کند و به جنگ‌افروزی دامن می‌زنند و اتهاماتی را متوجه دیگر طرف‌ها می‌کنند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو برای پایان دادن به جنگ در اوکراین قویاً حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه به ذات آشوب‌طلب و تروریست رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به تنش و بی‌ثباتی دامنه‌های جنگ در منطقه اشاره کرد و گفت: هر اقدام رژیم صهیونیستی علیه دیگر طرف‌ها و کشورها در منطقه، اقدامی در جهت به مخاطره افکندن صلح و امنیت در منطقه و تلاش برای تسری دامنه‌های جنگ در منطقه است که مسئولیت‌های آن متوجه همین رژیم و دولت‌هایی چون آمریکا است که به طور تمام عیار از رژیم صهیونیست حمایت کرده‌اند.

وی ادامه داد: آمریکا با سوء‌استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد، باعث ناکارآمدی شورای امنیت در تأمین صلح و امنیت بین‌المللی شده است و جامعه جهانی نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی و اقدمات تحریک‌آمیز به ویژه در غزه و لبنان و حمایت‌های آمریکا از آنها بیدار شده است.

کنعانی با تأکید بر اینکه شکل دادن به ائتلاف‌های تخیلی و خودخوانه در منطقه اساساً به صلح و ثبات در منطقه کمک‌کننده نیست، افزود: چنین ائتلاف‌هایی مخل آرامش در منطقه است. تمام کشورها به قوانین بین‌المللی پایبند باشند و از دست زدن به اقدامات یک‌جانبه با شعارهای به ظاهر اصلاح‌طلبانه که در عمل مخل آرامش است، اجتناب کنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حق‌آبه ایران از هیرمند، تصریح کرد: این حق‌آبه براساس معاهده ایران و افغانستان اثبات شده و قانونی است. جمهوری اسلامی ایران بارها مواضع خود را در این زمینه گفته‌ است. مقامات دولت سرپرستی افغانستان نیز بارها به پایبندی خود به این حق‌آبه اعتراف کرده‌اند اما انتظار ما این است که مقامات دولت سرپرستی افغانستان، فراتر از اظهارات در عمل به آنچه می‌گویند، پایبند باشند و بر مبنای معاهده، حق‌آبه ایران را تأمین کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگر درباره روابط دو کشور ایران و پاکستان درخصوص تبادل انرژی بین این دو کشور و تکمیل پروژه مشترک گازی گفت: پیگیری‌های متعدد و مذاکرات مستمر هیئت فنی، حقوقی و انرژی دو کشور ایران و پاکستان در چارچوب فضای سیاسی دو کشور انجام شده است. پاکستان متعهد شد فاز اول پروژه را با احداث خط لوله ۸۰ کیلومتری از بندر گوادر تا مرز مشترک با ایران در از نقطه صفر مرزی، اجرایی کند. اجرای این پروژه در کمیته انرژی دولت پاکستان به تصویب رسیده است و امیدواریم در چارچوب موافقت دو کشور شاهد اقدمات اجرایی این پروژه باشیم.

کنعانی درپاسخ به سؤال خبرنگاری دیگر با تأکید بر حفظ تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، گفت: جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک جزء لاینفک خاک ایران هستند. ایران هرگونه ادعایی در خصوص این جزایر را دخالت در قلمرو داخلی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود می‌داند و آن را به‌شدت محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بندهای بیانیه پایانی چهل و چهارمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران ابراز تأسف کرد و آن‌ها را غیرقابل قبول و مردود و فاقد هر گونه ارزش سیاسی و حقوقی دانست و بر تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

وی در ادامه بر حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر سه‌گانه ایرانی، براساس اصول و قواعد حقوق بین‌المللی تصریح کرد. ایران حاکمیت خود را بر خاک خود اعمال می‌کند و شورای همکاری خلیج فارس در جایگاهی نیست که در خصوص اقدامات حاکمیتی انجام‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و اظهارات مقامات عالی کشورمان درباره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک و سفر مقامات کشورمان به جزایر سه‌گانه اظهار نظر کند. کشورهای خلیج فارس باید براساس حسن‌نیت، حسن هم‌جواری و رفتارهای مبتنی بر توجه به منافع و مصالح مشترک، زمینه‌های مناسب همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم کنند.

کنعانی تأکید کرد: صدور اینگونه بیانیه‌های یک‌جانبه، نافی وجود فضای مثبت میان ایران و کشورهای منطقه است. جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت حفاظت همه طرف‌ها از فضای مثبت حاکم بر مناسبات منطقه‌ای و لزوم تقویت هم‌گرایی و هم‌افزایی در تأمین منافع مشترک کشورها تأکید دارد. ایران انتظار دارد که همسایگان با رویکرد واقع‌بینانه از طرف ادعاهای غیرواقع‌بینانه پرهیز کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره قرارداد امنیت میان ایرن و عراق، گفت: در این باره چندین بار صحبت کردیم. حاصل اراده دو کشور برای تعمیق همکاری‌ها برای تأمین امنیت دو کشور به ویژه تأمین امنیت مرزهای طولانی ایران و عراق است. مقدار قابل توجهی از این قرار داد اجرا شده و کمیته مشترکی برای ناظر اجرای این قرارداد، وجود دارد. دراینجا بازهم بر رعایت چارچوب روابط دوستانه دو کشور برای تحقق اهداف مشترک در اجرای مفاد این توافق‌نامه، تأکید می‌کنیم و امیدواریم مقامات عراقی برای اجرای کامل این قرارداد، گام‌های تکمیلی را بردارند.

کنعانی درباره همکاری جمهوری اسلامی ایران با فدراسیون روسیه، افزود: ایران همکاری متعددی در چارجوب قوانین بین‌المللی و مصالح قانونی خود با فدراسیون روسیه دارد. ادعای مطرح شد از سوی مقامات آمریکایی را رد می‌کنیم. این ادعاها بی‌اساس است. ایران در چارچوب شناخته خود مبتنی بر قوانین بین‌المللی با کشورهای همسایه روابط خود را ادامه خواهد داد.

وی در پایان به حضور نیروهای مستشاران در سوریه بنا به درخواست دولت سوریه و با هدف کمک به این کشور برای مبارزه با تروریسم در سوریه و به شهادت رساندن تعدادی از مستشاران توسط رژیم صهیونیستی، گفت: طبیعتاً بارها ایران گفته است و در عمل نیز نشان داده است، هیچ کدام از اقدامات رژیم صهیونیستی علیه اهداف جمهوری اسلامی بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند.

انتهای پیام
captcha