نمایشگاه‌های قرآن نیازمند تعریف فرآیند هستند
کد خبر: 4206882
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

نمایشگاه‌های قرآن نیازمند تعریف فرآیند هستند

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه قدر و قیمت نمایشگاه‌های قرآن و عترت باید افزایش پیدا کند، گفت: در برپایی چنین نمایشگاه‌هایی باید برای شرکت‌کنندگان فرآیند تعریف شود و از آنها انتظار نوآوری و ارمغانی تازه داشت.

احمد مقیمی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیاحمد مقیمی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور اجتماعی و فرهنگی مناطق محروم در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان به کیفیت برگزاری نمایشگاه‌های قرآن در ماه مبارک رمضان اشاره و اظهار کرد: بعضاً در نمایشگاه‌های قرآن و عترت، هر کس هر چیزی در اختیار دارد، به نمایشگاه می‌آورد و کلمه یا استعاره‌ای برگرفته از قرآن هم در کنار آن قرار می‌دهد؛ مدتی بعد هم می‌بینیم در نمایشگاه دیگری با موضوعی متفاوت، همان محصول را به‌ شکل دیگری عرضه می‌کند.

وی افزود: اگر قرار باشد نمایشگاهی برگزار کنیم، باید برای شرکت‌کنندگان فرآیند تعریف شود؛ برای مثال شاید مسئول برگزارکننده ترجیح دهد که در نمایشگاه، 100 غرفه هوشمند، هدفمند و روشمند با پرونده و برنامه مشخص وجود داشته باشد تا اینکه هزار غرفه برپا شود، ولی نتوان 100 غرفه سودمند و بامحتوا در آن یافت. در سیاست‌گذاری‌های مربوط به نمایشگاه‌های شهری باید از شرکت‌کنندگان انتظار نوآوری داشته باشیم تا مؤسسه‌ای که سال قبل در نمایشگاه شرکت کرده است، برای دوره بعدی نوآوری و هدیه تازه‌ای به ارمغان آورده باشد. درواقع باید قدر و قیمت نمایشگاه را بالا ببریم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشارکت بیشتر مجموعه‌های مردمی در نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان در مقایسه با سال‌های پیش تصریح کرد: همیشه نباید از سازمان‌ها و نهادهای رسمی انتظار شرکت در نمایشگاه قرآن و انجام فعالیت‌های قرآنی داشت؛ آنها همواره باید به وظیفه خود عمل کنند، ولی مجموعه‌های مردمی می‌توانند موجب اثربخشی بیشتر فعالیت‌ها شوند؛ ضمن اینکه در خصوص این مجموعه‌ها باید به نوآوری و پیشرفت هم توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی درباره ویژگی‌های نمایشگاه قرآن و عترت تراز گفت: اولین و مهم‌ترین شاخص در این زمینه، داشتن آرشیو و تصویر درست از نمایشگاه‌های دوره‌های گذشته است؛ باید به‌طور دقیق بدانیم که مجموعه‌های گوناگون در نمایشگاه چه فعالیتی داشته‌اند و به کسانی که تازه وارد این عرصه می‌شوند، فضای کافی اعطا شود. دغدغه امروز ما برای مثال باید بررسی ارتباط هوش مصنوعی با قرآن باشد و لازم است که به چنین عرصه‌هایی وارد شویم.

مقیمی تأکید کرد: قرآن را نمی‌توان تغییر داد؛ زیرا اصالت خاص خودش را دارد، ولی باید بر فضای قرآنی جامعه و محتوایی که از قرآن استخراج می‌شود، متمرکز بود. در نهایت باید گذشته را تحلیل کرد، به آینده چشم داشت و پیوست رسانه‌ای قرآن را مورد توجه قرار داد. قرآن تراز، قرآنی است که افق تمدن نوین را مشخص کند؛ برای مبارزه، انقلاب، مجاهدت، شرف و استکبارستیزی شاخص‌های مشخصی داشته باشد، نه اینکه در خانه‌ها به‌صورت شخصی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه انس با قرآن، موضوعی بسیار جدی است، ادامه داد: اگر نگاه آخرالزمانی داشته باشیم، بر اساس روایات موجود در زمان فتنه‌ها و سختی‌ها باید به قرآن رجوع کنیم. وضعیت امروز غزه به آیه «وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ» اشاره دارد. روز به روز بهره‌گیری مؤمنان از قرآن بهتر می‌شود، البته اگر رهبر معظم انقلاب شخصاً پای کار قرآن ایستادگی نمی‌کرد، وضعیت امروز جامعه مناسب نبود. قرآن باید متولیانی داشته باشد تا شرایط استفاده از قرآن و آموزش آن را تسهیل کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: تکثر سازمان‌های متولی فعالیت‌های قرآنی در کشور ما خودش یک مسئله است و همین نکته باعث ایجاد مشکلاتی شده، همه آنها به بودجه و امکانات نیاز دارند که بعضاً دردسرهایی به دنبال دارد. ما باید به سوی تحول ساختاری این سازمان‌ها حرکت کنیم؛ قرآن به ترویج و آموزش نیاز دارد و باید در این زمینه متولیانی داشته باشیم که تقسیم وظیفه در میان آنها صورت گیرد تا از موازی‌کاری و بروز مشکلات اداری جلوگیری شود. در مجموع اگر تحول ساختاری در سازمان‌های متولی فعالیت‌های قرآنی، حرکت به سوی انس با قرآن، ریل‌گذاری نمایشگاه‌ها و مسابقات قرآنی انجام شود، شاهد اثرگذاری بیشتر قرآن در جامعه خواهیم بود.

وی یادآور شد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات متعدد چندین بار تأکید کرده است که در خصوص فعالیت‌های قرآنی باید همکاری حداکثری و سختگیری حداقلی وجود داشته باشد. این رویکرد امروز وزارت ارشاد است و بر این مسائل نظارت می‌شود؛ ولی ما همچنان کارهای انجام‌نشده فراوانی پیش رو داریم.

انتهای پیام
captcha