توانایی ایران محدود به عملیات وعده صادق نمی‌شود
کد خبر: 4210869
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

توانایی ایران محدود به عملیات وعده صادق نمی‌شود

یک تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه توانایی ایران محدود به عملیات وعده صادق نمی‌شود، گفت: به جرئت می‌توان گفت عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را به هم ریخت و ابهت اسرائیل را در مباحث نظامی شکست.

علی اکبر فامیل کریمی، مشاور وزیر علوم و تحلیل‌گر سیاسی همدانیجمهوری اسلامی دهه‌هاست که از مرحله قدرت دفاعی و بازدارندگی عبور کرده و قدرت عملیات ابتدایی خود را به رخ می‌کشد. به این منظور که دیگران باید برای قدرت دفاعی و بازدارندگی خود در مقابل ایران چاره‌اندیشی کنند.

اصلی‌ترین دلیل شکل‌گیری عملیات پهپادی و موشکی سپاه علیه اسرائیل، تعرض به کنسولگری ایران در دمشق بود. خاک سفارت هر کشور به منزله خاک آن کشور است. به عبارت بهتر جمهوری اسلامی نشان داد که چگونه روی متر متر و وجب وجب این خاک حساس است تا جایی که تعرض به جایی که به منزله خاک کشور هم هست باعث می‌شود با صدها موشک و پهپاد سرزمین متعرض را شخم بزند.

همین برای مقایسه جمهوری اسلامی با رژیم ننگین پهلوی کافی است؛ آنها بحرین را هدیه می‌دادند، اما جمهوری اسلامی از یک متر خاک ایران هم نه به خاطر اشغال بلکه به دلیل تعرض هم عبور نمی‌کند. این رویه ثابت ماست و از ابتدای پیروزی انقلاب و دفاع مقدس تا امروز حاکم بوده و خواهد بود. البته که فضا بسیار شفاف است، در عملیات وعده صادق، صریحاً از قصد جمهوری اسلامی برای حمله مستقیم به سرزمین‌های اشغالی سخن به میان آمد و رژیم صهیونیستی همراه با آمریکا و انگلیس و فرانسه و اردن و... در آمادگی کامل برای دفع حمله ایران بودند، اما این دلاورمردان سپاه بودند که با برنامه‌ریزی‌های دقیق و پیچیده به مطلوب خود دست پیدا کردند و اهداف از پیش تعیین شده را بمباران کردند.

این قدرت انسجام و مدیریت چندجانبه جمهوری اسلامی است که صریحاً اعلام می‌کند رژیم غاصب متجاوز را تنبیه خواهد کرد و فردای آن عملیات بزرگ مردم کشورش در آرامش تمام بدون هیچ‌گونه محدودیتی مشغول به فعالیت روزانه می‌شوند. مثل ماجرای از بین بردن داعش که در دل انبار باروت منطقه مردم ایران در آرامش زندگی می‌کردند، اما رزمندگان مدافع حرم طی چندسال کار گروهک تکفیری دست ساخته آمریکا را یکسره کردند. حمله به سگ نگهبان امریکای مدعی ابرقدرتی که حیات رژیم برایش اصطلاحا حکم ناموسی دارد امر کم اهمیتی نیست. خصوصا آنکه ایران ذیل هیچ ابرقدرتی از شرق و غرب فعالیت نمی کند و تصمیم نمی گیرد.

عملیات «وعده صادق» بار دیگر قدرت نظامی جمهوری اسلامی را نشان داد. قدرتی که اعطایی نبوده بلکه در دل سخت‌ترین محرومیت‌ها و شدیدترین تحریم‌ها به دست آمده است. در این عملیات سپاه پاسداران رکوردزنی‌های جدیدی را هم نظیر بزرگترین و طولانی‌ترین حمله پهپادی و همچنین پر حجم‌ترین حمله موشکی را ثبت کرد.

در عملیات سه شب پیش نشان داده شد که دست جمهوری اسلامی هیچ‌گاه بسته نیست، صبر استراتژیک او از ترس نیست، از حمله واهمه ندارد و اتفاقا سر نترسی هم برای دفاع از خطوط قرمز دارد. زمان و مکان مناسب هم یک گزاره شوخی بردار نیست بلکه در لحظه اراده، مدعیان ابرقدرتی علی رغم اطلاع نمی توانند کاری کنند.

در عملیات سیلی سپاه که بخشی کوچکی از توان ایران نشان داده شد یاد جمله معروف رهبرانقلاب زنده شد «اگر غلطی از سردمداران رژیم صهیونیستی سر بزند جمهوری اسلامی حیفا و تل آویو را با خاک یکسان خواهد کرد». امروز بدبین ترین‌ها به جمهوری اسلامی هم در قدرت تحقق قطعی این جمله تردید ندارند.

علی‌اکبر فامیل کریمی، مشاور وزیر علوم و تحلیل‌گر سیاسی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با تأکید بر اینکه دفاع مشروع ایران تمام معادلات نظامی جهان را به هم ریخت و دستاورد مهم آن شکستن هژمونی اسرائیل در جامعه جهانی بود، افزود: اکنون جامعه جهانی بر این باور رسیده‌اند که می‌توانند به این دشمن سرسخت خود پاسخ دهند.

هر کشوری آستانه تحمل و خطوط قرمزی دارد، جمهوری اسلامی در ارتباط با تجاوزات و شرارت‌های کشور غاصب اسرائیل و جریان استکبار در طول سال‌های گذشته ضمن حفظ منافع ملی که به حریم کشور تجاوز نکند آستانه تحمل خود را بسیار بالا برده بود اما اقدام اخیر در حمله به کنسولگری ایران در دمشق نه برای جامعه جهانی و نه برای حاکمیت و نه برای مردم قابل تحمل نبود.

اگر به شرارت‌ها و تجاوزات اسرائیل در هر سطحی پاسخ داده نمی‌شد، جامعه کنونی در سطح خاورمیانه به سمتی می‌رفت که تجاوز به یک اصل پذیرفته شده تبدیل شود. این جریان اتفاقی بزرگ و پاسخی درست و قانونی بود، عملیات وعده صادق دفاعی بود که حق قانونی جمهوری اسلامی به شمار می‌رفت. ایران با اقدامی که انجام داد مردم مظلوم را از انزوا و وادادگی که در مقابل اسرائیل داشتند بیرون راند و عزت و سربلندی را دوباره به آنها برگرداند. این حرکت بسیار زیبا بود که جامعه جهانی را تکان داد و باور کاذب از جریان تجاوزگری اسرائیل را در هم شکست. به لطف خداوند این تغییر و تحول بزرگ زیر لوای جمهوری اسلامی اتفاق افتاد و این دستاوردی بزرگ برای ملت ایران و جریان مقاومت به شمار می آید.

اجماع کشورهای اسلامی ریشه اسرائیل را خواهد خشکاند

باید بپذیریم هر اتفاقی پس از این عملیات رخ دهد دیگر جامعه جهانی به اسرائیل، به اسرائیل پیش از این نخواهند نگریست، اسرائیلی که تاکنون بر روی کاغذ تهدید می‌کرد و تنه کشورهای اسلامی بر خود می‌لرزید دیگر اسرائیل سابق نیست و ابهت خود را با این عملیات از دست داد.

امیدواریم این عملیات پیامی به جامعه اسلامی باشد که اگر کشورهای اسلامی با یکدیگر اجماع کنند ریشه اسرائیل را در کمترین زمان ممکن خواهند خشکاند. از طرفی اگر این اتفاق نمی‌افتاد، این کشور غاصب و تجاوزگر روز به روز دامنه تجاوزات خود را گسترده می‌کرد، در شش ماه اخیر دیدیم که بیش از ۳۰ هزار کودک و انسان بی‌گناه را در مقابل انظار جامعه جهانی قتل عام کرد اگر جهت و پیکان نسل کشی از غزه به سمت کشورهای همسایه برمی‌گشت چه اتفاقی رخ می‌داد؟! 

اتفاق اخیر اولین پاسخ جمهوری اسلامی به چندین هزار تجاوز اسرائیل است که البته این عکس‌العمل و برخورد ایران در لایه‌های سنگین‌تر و ظرفیت درونی نهفته است. قطعا یک کشور همه دارایی و توانایی خود را در اولین برخود با دشمن رو نمی‌کند و این عملیات تنها پاسخ کوچک دفاعی بوده است. اگر قوه عاقله‌ای در اسرائیل وجود داشته باشد که آینده این کشور را ترسیم کند قطعا خواهد دانست بازی در میدان ایران مانند سایر کشورها نیست چراکه قطعا اگر ایران حرکتی ببیند با پاسخ کوبنده‌تری اقدام خواهد کرد.

سازمان‌های بین‌المللی نیز باید اقدام اسرائیل را در حمله به کنسولگری عراق محکوم می‌کردند که متأسفانه این اتفاق نیافتاد و حال نیز باید اقدام اخیر ایران را حق مسلم دفاعی این کشور بدانند تا جلوی تجاوزات گرفته شود.

همدلی و اجماع مردم در مقابل اقدامات اسرائیل

دشمن پس از این اقدام ایران درصدد خواهد بود تا هزینه‎های مردم را در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی ... بالا ببرد که راهکار برون رفت از این وضعیت همدلی و وفاق مردم ما است‌. آحاد مردم به دنبال منزلت خود و کشور هستند بنابراین این همدلی و وفاق بسیار مورد اهمیت است‌. مردم در این شرایط باید کاملا آگاهانه وارد میدان شوند چراکه جریان‌های رسانه‌ای جنگ روانی راه می‌اندازند و وضعیت را به گونه‌ای دیگر نمایش می‌دهند.

عملکرد سازمان‌های بین‌المللی برای تمام دنیا کاملا روشن است این سازمان‌ها به دنبال احقاق حق کشورهایی هستند که با هم در تجاوزگری شریک هستند نه احقاق حقوق بشر. اجماع مردمی و همدلی و وفاق آنها در مقابل جنگ‌های روانی تبدیل به فرصتی برای احقاق حقوق بشر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha