خروج فوری نيروهای اشغالگر؛ تنها راه رسيدن افغانستان به آرامش
کد خبر: 972134
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۵

خروج فوری نيروهای اشغالگر؛ تنها راه رسيدن افغانستان به آرامش

كشتار فجيع غيرنظاميان در روستايی در قندهار توسط سرباز آمريكايی بار ديگر اين واقعيت را نمايان ساخت كه تا زمانی كه حضور نيروهای اشغالگر در افغانستان ادامه داشته باشد،‌ اين كشور روی آرامش را نخواهد ديد.


گروه بين‌الملل: كشتار فجيع غيرنظاميان در روستايی در قندهار توسط سرباز آمريكايی بار ديگر اين واقعيت را نمايان ساخت كه تا زمانی كه حضور نيروهای اشغالگر در افغانستان ادامه داشته باشد،‌ اين كشور روی آرامش را نخواهد ديد.


هنوز مدت زمان زيادی از اقدام توهين‌آميز نيروهای آمريكايی در هتك حرمت قرآن كريم نگذشته است، اقدامی كه خشم شديد مردم مسلمان افغانستان را برانگيخت و تظاهرات اعتراض‌آميز نسبت به اين اقدام سراسر اين كشور را فرا گرفت. اين بار نيز كشتار زنان و كودكان و مردان بی‌گناه توسط نيروهای اشغالگر انزجار مردم افغان نسبت به اشغالگران را تشديد كرده است،‌ مردمی كه قوياً خواستار محاكمه و اجرای عدالت درباره مرتكبين اين جنايت فجيع و اخراج كامل نيروهای خارجی از كشورشان هستند.


در اين حال لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريكا كه امروز،‌ 24 اسفند، به افغانستان سفر كرده،‌ در بدو ورود به استان هلمند افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران بر ضرورت تلاش آمريكا،‌ ناتو و افغانستان برای پايان دادن آبرومندانه به جنگ تأكيد كرده است.


مشخص نيست رئيس پنتاگون از «پايان آبرومندانه» دقيقاً چه چيزی را مد نظر دارد،‌ اما به نظر می‌رسد هدف اين اظهارات زمينه‌سازی ديگری برای توجيه ادامه حضور ناتو و آمريكا در افغانستان است.


آمريكا و ناتو همواره تضمين امنيت در افغانستان را به‌عنوان بهانه ادامه حضور نيروهای خود در اين كشور مطرح كرده‌اند، در حالی كه علی‌رغم استقرار نيروهای خارجی،‌ ناامنی و خشونت در اين كشور روندی فزاينده داشته است و وقايع اخير به روشنی نشان داد كه اين حضور خود دليل اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان است.


در واقع 11 سال پس از لشكركشی آمريكا و ناتو به افغانستان و اشغال اين كشور به بهانه مبارزه با تروريسم،‌ نگاهی به كارنامه نيروهای آمريكا و ناتو نشان می‌دهد كه آن‌ها نه تنها موفقيتی در حذف طالبان و ديگر گروه‌های تروريستی نداشته‌اند و آرامش را برای مردم افغانستان به ارمغان نياورده‌اند،‌ و نه تنها باعث تشديد حملات تروريستی در اين كشور و منطقه شده‌اند؛ بلكه خود مستقيماً مسبب كشتار صدها غير نظامی،‌ افزايش خشونت‌ها،‌ گسترش فساد، افزايش توليد و قاچاق مواد مواد مخدر و هزاران مصيبت ديگر برای اين مردم مظلوم بوده‌اند.


با آن كه اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا پايان سال 2014 را به‌عنوان زمان خروج كامل نيروهای آمريكا و ناتو از افغانستان اعلام كرده است،‌ بسياری از تحليلگران معتقدند كه اين مسئله هم تنها حربه‌ای از سوی آمريكا برای كاستن از خشم افغان‌هاست و در حقيقت واشنگتن هيچ تصميمی برای خروج كامل از افغانستان ندارد. برخی اظهارات فرماندهان نظامی آمريكا مبنی بر اين كه خروج نيروها تا سال 2014 عملی نيست، تأييدی بر اين امر است.


به هر حال توجيه‌ها و ادعاها درباره ضرورت حضور نيروهای خارجی برای تأمين امنيت افغانستان ديگر خريداری ندارد و مردم اين كشور،‌ حتی اگر هم پيش از اين نيز شك و ترديدی داشتند،‌ اكنون و پس از وقايع اخير در اين نكته متفق‌القول شده‌اند كه تنها راه بازگشت آرامش و ثبات به افغانستان خروج فوری نيروهای خارجی و پايان اشغالگری است.


سيدحسين روتن

captcha