ادای احترام مسلمانان جهان در پی درگذشت نلسون ماندلا
کد خبر: 1334305
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱

ادای احترام مسلمانان جهان در پی درگذشت نلسون ماندلا

گروه بین‌الملل: در پی انتشار خبر درگذشت نلسون ماندلا، رئیس‌جمهور پیشین آفریقای جنوبی و قهرمان مبارزه با آپارتاید، مسلمانان سراسر جهان نسبت به وی ادای احترام کردند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «On Islam»، «گانیف هندریکس»، رئیس حزب اسلامی الجامعه آفریقای جنوبی اعلام کرد: بزرگترین هدیه‌ای که یک نفر می‌تواند به بشریت بدهد، آزادی است و این همان چیزی است که ماندلا به همه آفریقایی‌ها هدیه داد.



وی همچنین از آمادگی این کشور برای سفرهای رؤسای کشورهای اسلامی به آفریقای جنوبی در طول دو هفته آینده برای ادای احترام به ماندلا خبر داد.



هندریکس در ادامه گفت: نلسون ماندلا در جهان اسلام از بالاترین میزان احترام برخوردار است.



وی افزود: حزب اسلامی آفریقای جنوبی با اطعام فقرا و شرکت در برنامه‌های بشردوستانه در هفته آینده، به نلسون ماندا ادای احترام خواهد کرد.



«جاکوب زوما»، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی عصر پنج‌شنبه، 14 آذرماه، در یک سخنرانی تلویزیونی خبر درگذشت نلسون ماندلا را اعلام کرد.



وی افزود: مراسم یادبود قهرمان مبارزه با آپارتاید آفریقای جنوبی مراسم یادبود وی روز سه‌شنبه، 19 آذر در ورزشگاه ژوهانسبورگ برگزار و پیکر وی روز یکشنبه، 24 آذرماه، به خاک سپرده خواهد شد.



نلسون ماندلا، به دلیل مبارزه با حاکمیت اقلیت سفیدپوست در این کشور مدت 27 سال زندانی بود و در سال 1994 اولین رئیس‌جمهور سیاهپوست آفریقای جنوبی شد.



ماندلا به دلیل ترویج همبستگی میان نژادها و رهبری مسالمت‌آمیز آفریقای جنوبی به پشت‌سر گذاشتن دوران آپارتاید برنده جایزه صلح نوبل شد.



به دنبال انتشار خبر درگذشت نلسون ماندلا، رهبران و مقامات کشورهای اسلامی با انتشار پیام‌هایی درگذشت قهرمان مبارزه با آپارتاید را تسلیت گفتند.



حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران نیز در صفحه توئیتر خود در پیامی به زبان انگلیسی عنوان کرد: با نهایت تأثر، با نلسون ماندلا خداحافظی می‌کنیم. میراث او یعنی شجاعت، منبعی الهام‌بخش برای همه انسان‌ها خواهد بود.



بنابر آمارها، مسلمانان 1.5 درصد جمعیت 53 میلیون نفری آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهند.

captcha