تدبر در آیات قرآن؛ از نکات مهم در تبیین مبانی آموزش
کد خبر: 1366782
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵
رایزن فرهنگی ایران در بوسنی عنوان کرد:

تدبر در آیات قرآن؛ از نکات مهم در تبیین مبانی آموزش

شعب خارجی: محمدرضاآرام، طی حضور در همایش مدرسه اسلامی توزلا درخصوص مبانی و شیوه‌های آموزش از دیدگاه قرآن کریم گفت: یکی از نکات مهم در تبیین شیوه‌ها و مبانی آموزش، تدبر در آیات قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا، رایزن فرهنگی  ایران در بوسنی، ضمن حضور در همایش دو روزه مدرسه اسلامی توزلا، با احمد حاتونیچ، رئیس مدرسه و اساتید این مدرسه اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
آرام ضمن تبیین مبانی و شیوه‌های آموزش از دیدگاه قرآن کریم گفت:  انتقال قرآن کریم از ذات اقدس الهی بر قلب مطهر پیامبر اکرم(ص) و نیز کیفیت ابلاغ این وحی توسط آن حضرت به مردم، خود نوعی آموزش محسوب می‌شود و آیات قرآن تصویری از آموزش پویا ارائه می‌دهند که در آن انسان همیشه متعلم و قرآن معلم او است.
در ادامه آرام بر نقش «نظام سمعی» در امر آموزش و اهمیت آن از دیدگاه قرآن، به‌کارگیری شیوه‌های آموزشی مبتنی بر الگوها و روش‌‏های وحیانی و عقلانیت اشاره کرد و افزود: قرآن و جوامع روایی این قابلیت را دارند که جامعه اسلامی را از حالت رکود فعلی در آموزش خارج کرده و به پویایی، پیشرفت و تعالی برسانند. ریشه عقب‌ماندگی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جهان اسلام، بی‌اعتنایی به فرهنگ قرآنی است و ارجاع به این فرهنگ و احیای آن، عامل تغییر وضعیت مسلمانان است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از شیوه‌‏های مهم در تحقیق و پژوهش پیرامون روش‏شناسی آموزش، مطالعه قرآن کریم و روایات اسلامی در راستای استخراج و استنباط شیوه‏‌ها و روش‌‏های آموزش است. از این میان، شناخت و تحلیل شیوه انتقال قرآن به پیامبر که خود نوعی آموزش به‌شمار می‏‌آید از یک سو و شناخت و تحلیل شیوه آموزش قرآن توسط پیامبر اکرم(ص) به یاران خود از سوی دیگر، بسیار مهم به نظر می‌رسد.
آرام اظهار کرد: آنچه در این همایش، باید بیشتر توجه ما را به خود جلب کند، نظام آموزش در قرآن است که به عنوان روش آموزش در سیره پیامبراکرم(ص) جای داشته و همواره بر آن تأکید می‏‌شده است.
وی افزود: سوره‌های آخر قرآن سوره‌های کوتاهی هستند که غالبا در مکه نازل شده‌اند و شروع از این سوره‌ها برای قرآن‌آموز، تداعی‌کننده این نکته است که او همگام با آموزش پیامب(ص) در مکه، شروع به قرائت و فهم آیات قرآن کرده است و این کار او بی‌شباهت به فردی نیست که در ابتدای نزول قرآن در مکه، گوش دل به نوای روح‌بخش قرآن نموده است و با استماع آیات الهی، جان و روح خود را در معرض نسیم آیات رحمت و حیات بخش قرآن قرار داده است.
آرام  در بخش دوم از سخنرانی خود، با اشاره به تدوین نقشه جامع علمی و چشم‌انداز توسعه علمی جمهوری اسلامی ایران، به برخی از دستاوردهای علمی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: سیستم آموزشی  در ایران صرفا مبتنی بر افزایش معلومات دانش‌آموزان و دانشجویان نیست بلکه بر اساس بینش‌سازی و تقویت مهارت‌های تحلیل مطالب و کاربردی کردن آموخته‌ها و علوم است و در این زمینه جمهوری اسلامی ایران در دو دهه گذشته به پسشرفت‌های شگرفی در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری دست یافته و آمارهای بین‌المللی نیز خود گواه بر این مطلب است.

captcha