پیش‌بینی‌ها درباره نخستین روز ماه مبارک رمضان در کشورهای عربی
کد خبر: 1421804
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴

پیش‌بینی‌ها درباره نخستین روز ماه مبارک رمضان در کشورهای عربی

گروه بین‌الملل: دفتر شرعی علامه فضل‌الله در لبنان شنبه آینده را نخستین روز ماه مبارک رمضان اعلام کرد؛ این در حالی است که دارالافتاء مصر هنوز موعد دقیقی اعلام نکرده است و احتمالا در عربستان یکشنبه نخستین روز ماه رمضان اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «لیبانون فایلز»، دفتر شرعی مؤسسه مرحوم علامه سیدمحمد حسین فضل‌الله، از مراجع فقید شیعیان در لبنان با صدور بیانیه‌ای شنبه آینده، هفتم تیر را نخستین روز ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: با استناد به مبنای فقهی مرحوم علامه سیدمحمد حسین فضل‌الله و تکیه بر اکتشافات دقیق نجومی و علمی روز شنبه، 28 ژوئن 2014 میلادی نخستین روز ماه مبارک رمضان سال 1435 هجری قمری است.
دفتر علامه فضل‌الله از پیشگاه خداوند متعال خیر، برکت و رحمت برای همه مسلمانان و تحقق وحدت و صلح در میان آنان در ماه مبارک رمضان را خواستار شد.

یمن؛ شنبه روز نخست ماه رمضان
قاضی احمد الجوبی، از کارشناسان نجوم یمن نیز شنبه را اول رمضان در این کشور اعلام کرد و گفت: در روز جمعه، 27 ژوئن، هلال رمضان در آسمان پس از غروب خورشید رؤیت خواهد شد، بنابراین شنبه اول رمضان است.
این در حالی است که دولت عمان رسما روز یکشنبه، هشتم تیر را اول رمضان اعلام کرده است.
یکشنبه؛ اول رمضان در عربستان 
علی الشکری، استاد فیزیک نجومی دانشگاه نفت و معادن «ملک فهد» عربستان نیز اعلام کرد: که بنا بر پیش‌بینی‌های تئوریک و احتمالی درباره رؤیت بصری شرعی هلال رمضان، پیش‌بینی می‌شود که روز یکشنبه نخستین روز این ماه مبارک در عربستان باشد.
علی الشکری در ادامه افزود: رؤیت هلال رمضان در مکه مکرمه و مناطق شمالی و شرقی عربستان به دلیل کم نور بودن هلال غیر ممکن است و احتمال می‌رود که رؤیت هلال در کشورهای واقع در مرکز و جنوب آمریکای جنوبی نیز با استفاده از تلسکوب به سختی انجام شود.

دارالافتاء مصر شامگاه جمعه نتایج را اعلام می‌کند
بنا بر اخبار رسیده، هنوز موعد دقیق اول رمضان در مصر اعلام نشده و قرار است که دارالافتاء مصر شامگاه جمعه، ششم تیر، طی جشنی رسمی و مردمی به مناسبت ماه رمضان، نتایج تحقیقات درباره رؤیت هلال این ماه را که کمیته‌های شرعی و علمی استان‌های مختلف انجام داده‌اند، اعلام کنند.

captcha