ضرورت؛ شرط ارتباط دختر و پسر/ سالم ماندن ارتباط با حفظ حیا
کد خبر: 1432917
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۵
حجت الاسلام عابدینی تصریح کرد:

ضرورت؛ شرط ارتباط دختر و پسر/ سالم ماندن ارتباط با حفظ حیا

گروه جامعه: یک روان‌شناس ضرورت را مهم ترین شرط برای ایجاد ارتباط بین دختر و پسر دانست و گفت: شرط سالم ماندن این ارتباط حفظ حیا است.

حجت الاسلام والمسلمین نصیر عابدینی، دکترای روان‌شناسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به گسترش ارتباطات فردی و اجتماعی دختران و پسران به واسطه تحصیل در دانشگاه و محیط‌های کاری به بیان راهکارهایی برای حفظ چارچوب‌های دینی در روابط این دو گروه که به سلامت روان فرد و جامعه می‌انجامد پرداخت.

شرط ارتباط؛ ضرورت

این روان‌شناس ضرورت را مهم ترین شرط برای ایجاد ارتباط بین دخترو پسر دانست و گفت: ارتباط دختر و پسر در تعالیم دینی باید بنا به ضرورت شکل گیرد و حدالامکان از ارتباط‌هایی که ضرورتی در شکل گیری آن نیست خودداری شود.

اولین گام حفظ حیا

وی مهم‌ترین ضابطه‌ای که از نظر اسلام در ارتباط دختران و پسران با یکدیگر باید رعایت شود را حفظ حیا دانست و گفت: این امر در ازدواج دختران شعیب و آیات حجاب نیز به چشم می‌خورد.

وی ایجاد ارتباط بین زنان و مردان در جایی که ضرورتی برای آن وجود نداشته باشد را نه تنها برای سلامت دختران و پسران بلکه برای زنان و مردانی که ازدواج کرده‌اند نیز دارای خطر دانست و گفت: این ارتباط‌های نابجا سبب آسیب به روابط زوجین با یکدیگر می‌شود.

وی ادامه داد: ارتباط‌های غیرمتعارف بین دختران و پسران مجرد بر زندگی مشترک آینده آنان نیز به سبب بدبینی تأثیرات سوئی خواهد داشت.

حجاب سدی در برابر محرک‌های بصری

حجت الاسلام عابدینی حجاب را سدی در برابر محرک‌های بصری دانست و گفت: اگر رابطه‌ای بنا به ضرورت و با حفظ حیا نیز شکل گرفت باید مزین به حجاب باشد تا طرفین را از وسوسه‌های بصری به دور نگاه دارد.

وی حفظ حریم نگاه از سوی مردان را نیز در ایجاد رابطه‌ای سالم بین زنان و مردان مؤثر خواند و گفت:‌‌ همان طور که اسلام به زنان دستور حجاب و حیا داده است از مردان نیز خواسته تا با حفظ حریم نگاه، خود را از به گناه افتادن مصون نگاه دارند.

captcha