تلاش عربستان برای تبدیل جنوب آسیا به پایگاه وهابیت
کد خبر: 3580193
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶

تلاش عربستان برای تبدیل جنوب آسیا به پایگاه وهابیت

گروه بین‌الملل: مخالفان دولت مالدیو در خصوص پیامدهای جدی طرح عربستان سعودی برای تصاحب کامل یک جزیره مرجانی این کشور واقع در جنوب آسیا، هشدار دادند.

تلاش عربستان برای تبدیل جنوب آسیا به وهابیت
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از «پرس تی وی»، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی قرار است در چارچوب سفر منطقه‌ای به شش کشور آسیایی به مالدیو برود و یکی از جزایر مرجانی این کشور را خریداری کند.
اعضای «حزب دموکرات مالدیو»،  امروز هشدار دادند که تصمیم دولت عبدالله یمین عبدالقیوم، رئیس‌جمهور مالدیو برای فروش یکی از 26 جزایر مرجانی این کشور به نام «فافو» به عربستان سعودی باعث گسترش وهابیت در مالدیو می‌شود.
گزارش‌ها حاکی است شمار بسیاری از اعضای گروه تروریستی تکفیری داعش که علیه دولت‌های عراق و سوریه می‌جنگند، از مالدیو به این دو کشور جنگ‌زده رفته‌اند.
گفته می‌شود، ایدئولوژی افراطی وهابیت که از سوی عربستان سعودی تبلیغ و حمایت می‌شود، الهام‌بخش تروریست‌هایی بوده که در سراسر جهان دست به حملاتی زده‌اند.
داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تکفیری بر اساس همین ایدئولوژی، پیروان سایر ادیان را «کفار» می‌خوانند و آنان را می‌کشند.
احمد نسیم، وزیر خارجه سابق و عضو «حزب دموکرات مالدیو» گفت: دولت مالدیو در تصمیم به فروش جزیره فافو به عربستان، رضایت مردم را در نظر نگرفته است.
نسیم با اشاره به محدود بودن زمین در مالدیو افزود: در گذشته، فروش زمین مالدیو به خارجی‌ها، خیانت بزرگی محسوب می‌شد و مجازات مرگ داشت.
دولت مالدیو در سال 2015 قانون اساسی را اصلاح کرد که اجازه می‌دهد خارجی‌ها بتوانند اراضی این کشور را خریداری کنند.
در همین حال، روزنامه تایمز هند در گزارشی فروش بالقوه این جزیره مرجانی به عربستان سعودی را «چالش امنیتی دیگری» در مجاورتِ هند دانست.
به نوشته این روزنامه، هند تمایلی به مداخله در امور داخلی مالدیو ندارد، اما با این تصمیمِ مالدیو، شاید لازم باشد دهلی‌نو در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور، موضع‌گیری کند.
captcha