آینده روابط جنبش‌های فلسطینی با ایران پس از توافق فتح و حماس
کد خبر: 3664461
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
نماینده جنبش جهاد اسلامی تشریح کرد:

آینده روابط جنبش‌های فلسطینی با ایران پس از توافق فتح و حماس

گروه سیاسی: بعد از اینکه آشتی بین فتح و حماس انجام شد، هیئتی از حماس به سرعت به تهران سفر کرد تا به نظام جمهوری اسلامی ایران تأکید کند که حماس به اصول ضدصهیونیستی و اصول مقاومت خود باقی مانده است.

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره توافق اخیر فتح و حماس و آینده روابط این دو جریان فلسطینی با جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: حماس و فتح در نهایت، بخشی از جامعه فلسطین و مبارزه ضد صهیونیستی هستند. علت اختلافی که ایجاد شد از سال 1993 میلادی بود که این اختلاف، اجتماعی نبود بلکه سیاسی بود؛ به این دلیل که فتح در زمینه نگرش و دیدگاه خود به جامعه بین‌المللی نزدیک‌تر شد و به اصول فلسطینی نزدیک‌تر نشد.
وی ادامه داد: به همین دلیل، اختلافی سیاسی بین فتح و حماس ایجاد شد و حتی اختلاف شخصی بین فلسطینیان وجود ندارد و در سال 2007 میلادی، حماس در انتخابات پیروز شد. بعد از آن بود که اختلافات با جنبش فتح و به ویژه تشکیلات خودگردان فلسطینی بیشتر شد و بعد از آن تلاش‌های بسیاری برای از بین رفتن این اختلافات صورت گرفت تا به ایام اخیر رسید.
ابوشریف یادآور شد: همان گونه که مطلعید در ایام اخیر شرایط فلسطین و همچنین شرایط منطقه بسیار دشوار شد و ضروری بود که این مسئله حل شود. حماس هم امتیازات بسیاری داد و از بسیاری از امتیازات خود عدول کرد تا این مصالحه و آشتی تحقق پیدا کند اما این امتیازات را به حساب اصول مردم فلسطین نداد.

یکشنبه////دلایل توافق فتح و حماس و آینده روابط جنبش‌های فلسطینی با ایران
نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران عنوان کرد: اصولی همانند سلاح و حق مقاومت، رابطه با ایران، مقاومت ضد صهیونیستی و سایر مسائل استراتژیکی به هیچ عنوان مطرح نشد و فقط بحث آشتی مطرح شد و به همین دلیل بعد از اینکه بحث آشتی انجام شد، هیئتی از حماس به سرعت به تهران سفر کرد تا به نظام جمهوری اسلامی ایران تأکید کند که حماس به اصول ضد صهیونیستی و اصول مقاومت خود باقی مانده است.
وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در نهایت بخشی از مقاومت اسلامی و حامی و کمک کننده اصلی مقاومت فلسطین است و از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون از مسئله فلسطین حمایت کرده است؛ بنابراین هیچ طرفی در دنیا نمی‌تواند نقش ایران در مسئله فلسطین را حذف کند.
نماینده جنبش جهاد اسلامی در ایران در پایان تأکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند به خود اجازه دهد که جمهوری اسلامی ایران را خارج از جرگه حمایت از مسئله فلسطین بداند؛ چراکه ایران تنها کشوری است که حق مردم فلسطین را در زمینه مقاومت و در تمام مسائل به رسمیت شناخته است و به همین دلیل رابطه با ایران باید رابطه‌ای فراتر از رابطه عادی باشد.
captcha