آمار وابستگی جوانان مسلمان آلمان به مذهب
کد خبر: 3695806
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
طی یک تحقیق اعلام شد؛

آمار وابستگی جوانان مسلمان آلمان به مذهب

گروه بین‌الملل – اخیراً در آلمان تحقیقی بحث‌برانگیز درباره دانش‌آموزان مسلمان مهاجر انجام شده که طی آن میزان وابستگی آنها به مذهب و فرهنگ خود هدف ارزیابی قرار گرفته است.

آمار وابستگی جوانان مسلمان آلمان به مذهب

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ مؤسسه تحقیق‌کننده با طرح سؤالاتی، به تجزیه و تحلیل طرز تفكر آنان نسبت به فرهنگ و مذهب خود و همچنین کشور و مردم آلمان پرداخته است. نتیجه این تحقیق حتی به مناظرات انتخاباتی پیرامون سیاست‌های مورد نظر در مورد آینده پناهندگان در آلمان نیز راه پیدا كرد و در آنجا مورد بحث واقع شد. همچنین نتیجه این تحقیق به وزارت مربوط به امور خانواده ارائه شد تا به عنوان یک پیش فرض برای تصمیم‌گیری‌های آینده مورد بهره‌برداری واقع شود.

نکات مهم تحقیق مورد اشاره به شرح زیر است:

در این تحقیق از هر دانش‌آموز مسلمان شرکت‌کننده این سؤال پرسیده شد كه «آیا دین‌های دیگر ارزش پایین‌تری در مقابل دین اسلام دارند؟» در پاسخ به این پرسش فقط  ٣٦.٦ درصد جوانان معتقد بوده‌ا‌ند كه ادیان دیگربه نسبت ارزش، در رده‌های ارزشی پایین‌تری از اسلام قرار دارند.

تنها ٢٩.٩ درصد دانش‌آموزان با بیان واضح در پاسخ به میزان ارزشمندی اسلام در نظر آنها، به این موضوع اشاره كرده‌اند كه جان خود در راه اسلام می‌دهند و حاضر هستند زندگی خود را فدا كنند.

تنها ٢٧.٤ درصد از دانش‌آموزان اعتقاد داشته‌اند که قوانین شریعت اسلام خیلی بهتر از قوانین كشور آلمان است.

فقط ١٩.٩ درصد از دانش‌آموزان مسلمان شرکت‌کننده در این تحقیق عقیده داشته‌اند كه مسلمانان جهان همواره تحت فشار ابر قدرت‌ها بوده و سركوب می‌شوند بنابراین آنان باید از خود دفاع كنند.

تقریباً حدود ٣.٨ درصد از دانش‌آموزان مسلمان حتی خود را مجاز به اقداماتی مانند حملات، در رسیدن به اهداف خود می‌دانند.

پیش‌تر نیز طی یک نظرسنجی دیگر که در سال ٢٠١٥ از حدود ١١ هزار دانش آموز ٩ ساله در مدارس به عمل آمد در پاسخ به سؤال «آیا ایمان كامل به اسلام دارند یا خیر»  تنها حدود ٥٠٠ نفر از این دانش‌آموزان به این سؤال بدون تردید پاسخ مثبت داده‌اند. همچنین ٢٨٠ نفر از این دانش‌آموزان هم بر پایبندی به اعتقادات مذهبی و فرهنگی خود در مقایسه با تمایل به فرهنگ اروپایی تاكید بیشتری داشته‌اند.

در آلمان روانشناسان و محققان وابسته به مراكز آماری، این توجه را دارند كه تنها با كار كارشناسی و ثبت آمار دقیق می‌توانند به داده‌های جدید با محتوایی كارآمد دست یابند و شناختی واقعی از شرایط موجود در جامعه داشته باشند. براین اساس با تدوین آمارهای دقیق و ارائه آن به مراكز تصمیم‌گیری مریوطه تلاش می‌شود تصمیم‌های مؤثرتری برای ایجاد شرایط سالم از نگاه دولت فدرال در جامعه آلمان ایجاد شود. بدیهی است زمانی كه جامعه با پدیده‌ای جدید در آلمان مواجه می‌شود میزان این نوع تحقیق‌ها و ثبت پژوهش‌های میدانی فزونی خواهند داشت.

محققان پس از جمع‌آوری آمارها نكاتی را نیز در خصوص آنان به مراكز تصمیم‌گیری متذكر می‌شوند. گاهی اوقات دیده می‌شود كه نتایج آماری عجیبی از تحقیقات حاصل می‌شود. مانند نمونه فوق: تمایل به اعمال خشونت برای حل مشكل خود توسط جوانان مسلمان. با این همه كارشناسان و روانشناسان آلمانی بر این باورند كه گاهی میزان ابراز اینگونه خشونت‌ها درتحقیقات آماری برآمده از شرایط سخت محیطی مانند مهاجرت، تغییر سبک زندگی به صورت اجبار محیطی و نیز برخی مشكلات فرهنگی بوده که در ادامه روند ادغام اجتماعی فروکاسته می‌شود.

كارشناسانی که این آمارگیری را به عمل آورده‌اند از مقامات تصمیم‌گیرنده تقاضا دارند پس از مطالعه اینگونه آمارها با درنظر گرفتن شرایط پرسش‌شونده، سعی بر گرفتن تصمیمات مناسب‌تری داشته باشند و این‌گونه آمارها تنها به عنوان یک پیش فرض و سندی كه می‌توان با کمک آن به كلیت شرایط موجود پی برد مورد استفاده قرار گیرند.

به رغم این درخواست، برخی نهاد های امنیتی در آلمان زمانی كه این گونه آمارها را رصد می‌كنند اغلب تحلیل‌های روانشناختی را نادیده گرفته و بودجه‌های بسیاری را نیز برای تصمیم گیری‌های هرچند نادرست اختصاص می‌دهند.

در آلمان بودجه‌ای در حدود ٣٥ میلیون یورو برای مبارزه با افراط‌گرایی در این كشور هزینه می‌شود. اما برخی سازمان‌های تحقیقاتی همچنان در تلاش برای ایجاد سیستم‌های دقیق جمع‌آوری اطلاعات درست و یکپارچه هستند.

انتهای پیام

captcha