آموزش و پرورش؛ فضایی مهیا برای فعالیت‎های دینی/ برپایی نماز جماعت مدارس اجباری اما حضور اختیاری
کد خبر: 3755101
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸
مسیب‎زاده عنوان کرد:

آموزش و پرورش؛ فضایی مهیا برای فعالیت‎های دینی/ برپایی نماز جماعت مدارس اجباری اما حضور اختیاری

گروه فعالیت های قرآنی ــ مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فردا، 50 امین کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور برپا می‌شود، اظهار کرد: آموزش و پرورش فضایی مهیا برای کارهای دینی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در خصوص تعمیق تربیت دینی دانش‌آموزان که از وظایف اصلی آموزش و پرورش است گفت: یکی از بحث‌های جدی در فعالیت‌های آموزش و پرورش تعمیق و گسترش فعالیت‌های دینی و ارزشی در میان دانش‌آموزان است.
وی ادامه داد: بهترین سند و راهنما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که به حیات طیبه توجه ویژه دارد و براساس ساحت‌های مختلف تعلیم و تربیت که ساحت اعتقادی، اخلاقی، دینی و ارزشی است به عنوان ساحتی که نه در عرض هم باشد، بلکه این ساحت به سایر ساحت‌ها تسری دارد که اگر به این توجه کنیم دانش‌آموزان تراز جمهوری اسلامی را در همه ساحت‌های تربیتی آموزش خواهیم داد.
مسیب‌زاده بیان کرد: تمام ارکان تعلیم و تربیت نیز بر روی همین مطلب استوار هستند و امسال نیز با جدیت وزیر آموزش و پرورش اجرایی شدن سند تحول یکی از ارکان اساسی آموزش و پرورش است و همه بخش‌های این وزارت نیز به اجرایی کردن سند تحول کمر همت بسته‌اند، چراکه فلسفه این سند تعلیم و تربیت اسلامی است.
وی با تأکید براینکه هدف این سند نیل به تربیت قرآنی، تغییر نگرش دانش‌آموزان به سمت و سوی قرآنی شدن و سبک زندگی قرآنی ـ دینی است، در خصوص جایگاه اصلی مؤلفه‌های قرآن، عترت و نماز در این وزارت افزود: امسال به ویژه طی ایام تابستان در زمینه آموزش نیروی انسانی فعالیت‌های مناسب و خوبی داشته‌ایم. هفته گذشته، گردهمایی مدیران مراکز دارالقرآن به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی مدیران قرآنی کشور را با حضور حدود هزار نفر از این مدیران و کارشناسان برگزار کردیم.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طی ایام تابستان فرصت مناسبی برای فعالیت‌های تمهیدی و تبلیغی و آموزش نیروی انسانی است، بیان کرد: در حال حاضر 750 مرکز دارالقرآن در سراسر کشور فعالیت می‌کند. همچنین بحث آموزش‌های داوری و نیروی انسانی هم هست.
مسیب‌زاده اضافه کرد: همچنین در تاریخ ششم محرم سوگواره «احلی من العسل» که یادآور رشادت‌های حضرت قاسم ابن الحسن است برگزار شد که با ایام پایانی تعطیلات تابستان (26 شهریور) مصادف شد. ستاد «احلی من العسل» که در تمامی استان‌ها و تمام مناطق آموزش و پرورش حضور داشت این سوگواره را پررنگ تر از سال گذشته و با حضور جوانان و به تأسی از رشادت های حضرت قاسم (ع)حضور برگزار کرد.
وی با تأکید براینکه آموزش و پرورش فضایی مهیا برای کارهای دینی است، اظهار کرد: اگر محور تحول را نیروی انسانی بدانیم، قطعاً محور تحول کشور آموزش و پرورش است. اگر آموزش و پرورش خوبی وجود داشته باشد، کشور پویا و خوبی خواهیم داشت.
مسیب‌زاده درباره جذب نیروی متخصص قرآنی ـ دینی در آموزش و پرورش، بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به 300 هزار معلم قرآن، چه آموزگار مقطع ابتدایی و چه در سایر مقاطع اول و دوم متوسطه، در آموزش و پرورش حضور دارند. در عین حال 5 هزار معلم قرآنی که به بدنه آموزش و پرورش اضافه شدند که شاهد پویایی خوبی بودیم و جریان ارزشمندی را ایجاد کردند اما باید گفت این روند جذب به سه طریق ادامه دارد یا از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب و اعلام می شود و یا از سوی دانشگاه فرهنگیان و یا از طریق فراخوان عمومی اعلام می شود. لذا جذب نیروی متخصص قرآن با این شرایط انجام می‌شود.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: امسال در زمینه فعالیت‌های دارالقرآن‌ها که فعالیت فوق برنامه برای آموزش و پرورش است، کسر نیرو نداشته‌ایم و همچنین نیروهای آموزش مراکز نیز تأمین شده است اما برخی از نارسایی ها طبیعی است که باید آسیب‌شناسی و رفع شود.
مسیب‌زاده درباره سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور گفت: همان طور که مستحضرید کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور از شورای توسعه فرهنگ قرآنی به آموزش و پرورش سپرده شده است و تاکنون نزدیک به 49 جلسه تشکیل شده است. اهداف آموزش عمومی قرآن مصوب و چاپ شده و در اختیار قرار گرفته و عصر فردا پنجاهمین جلسه با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و معاونان وزیر واعضای کمیسیون تشکیل می شود.
وی افزود: شورای توسعه فرهنگ قرآنی موجب مطرح شدن فعالیت‌های قرآنی در کشور شده است. این به معنای عالی بودن همه چیز نیست بلکه به معنای انجام کارهای ارزشمند است و باید همت بیشتری کنیم تا فعالیت‌های بهتری انجام شود. در حال حاضر وفاقی در زمینه فعالیت‌های قرآنی در کشور ایجاد شده است، به گونه ای که به این نتیجه رسیده‌ایم که وحدت، همدلی و هم‌افزایی تنها تبلور عینی این کار است.
مسیب‌زاده در زمینه توسعه آموزش عمومی قرآن کشور گفت: آموزش و پرورش وظیفه آموزش عمومی قرآن کشور را عهده‌دار است و آن هم به دلیل خیل کثیر دانش‌آموزان است اما به این معنا نیست که معلم به بخش خصوصی و یا ارگان‌های دولتی بفرستیم. اهداف 9 گانه آموزش عمومی مصوب شده است و همه بخش‌های آموزشی کشور باید این اهداف را به عنوان نقشه راه انتخاب کنند. در عین حال مطالب و منابع و محتوای مورد نیاز به عنوان الگویی برای افراد مطرح می‌شود. لذا شأن این کمیسیون و اصل فعالیتش برای هماهنگی است.
وی افزود: کمیسیون آموزش عمومی قرآن یعنی عموم مردم را شامل می‌شود به این معنا که هر آموزش قرآنی که برای شهروند ایرانی ــ اسلامی مورد نیاز است کمیسیون آموزش عمومی را شامل می شود و در کنار آن کمیسیون تبلیغ و ترویج در وزارت فرهنگ و ارشاد، کمیسیون آموزش عالی و ... هستند، به نوعی قانونگذار برنامه‌ریزی کرده است که تمام افراد و مردم جامعه را شامل شود.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: امسال زمینه اجرایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان در حفظ و قرائت فراهم می‌شود و در اردیبهشت ماه98 ششمین دوره این مسابقات را همزمان با مسابقات بزرگسالان اوقاف و امور خیریه برگزار خواهیم کرد.
مسیب‌زاده با تأکید بر اینکه اصل فعالیت این اداره کل بر روی کتاب‌های درسی قرآنی دانش‌آموزان است و کتاب‌های درسی خوبی داریم که تکلیفی است، به گونه‌ای که دانش‌آموزان از پایه اول ابتدایی تا پایان پایه دوازدهم از آن بهره‌مند هستند، بیان کرد: اما فعالیت‌های قرآنی نیز به صورت اختیاری و فوق برنامه متناسب با سنین دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است که در این زمینه نیز تولیداتی برای مسابقات، امام‌شناسی، طرح مصباح الهدی و 14 معصوم(ع)، طرح حفظ موضوعی آیات قرآن و ... داریم.
وی با اشاره به کتاب «ندای رحمت» ادامه داد: این کتاب مستندسازی و قانونمندی شده و به صورت پنج ساله ابلاغ شده است و در راستای بخشنامه‌های مختلفی که هر ساله ابلاغ می‌شده این کتاب تهیه شده است تا کاری را که می‌خواهیم انجام دهیم و در نهایت در بعضی موارد در کتاب اصلاحاتی را انجام می‌دهیم.
وی تصریح کرد: پس از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، حفظ ترتیبی را آغاز کردیم و سپس حفظ موضوعی را اضافه کردیم و امسال نیز طی کار مشترک با دیگر دستگاه‌ها طرح نهضت حفظ جزء سی‌ام را با عنوان بشارت 1452 برگزار کردیم که با اپلیکیشن سینا روبیک ثبت‌نام انجام و سپس مراحل بعدی انجام می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه تبلور عینی عملیات قرآن و عترت نماز است، اظهار کرد: اولین جشنواره گلدسته سرو جشنواره فضای مجازی در زمینه سرود، نمایش، طراحی، خطاطی و اپلیکیشن های مختلف قرآنی و نمازی ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان طراحی شده است که از طریق سامانه گلدسته سرو انجام می شود.
مسیب‌زاده درباره وضعیت نمازخانه‌ها و نماز جماعت در مدارس گفت: امسال حدود 70 هزار نماز جماعت در مدارس کشور برپا می‌کنیم و شامل مدارس واجد شرایطی است که در افق شرعی مدرسه کلاس دارد که 20 هزار نفر از این افراد طلاب و 50 هزار نفر معلمان و فرهنگیان هستند که اقامه نماز را عهده دار می‌شوند و از این بابت خوشحالیم که هیچ مدرسه‌ای نیست که نماز جماعت نداشته باشد.
وی بیان کرد: حضور دانش‌آموزان در نماز جماعت اختیاری است اما برپایی نماز جماعت از سوی مدیران و معلمان ضروری و قانونمند است و به عنوان کارگزاران جمهوری اسلامی باید شرایط نماز جماعت را مهیا کنیم.
یادآور می‌شود این مصاحبه در گفتگوی ویژه اخبار قرآنی امروز، 20 مهرماه، ساعت 10 صبح از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.
انتهای پیام

captcha