حسن خلق؛ از نشانه‌های ایمان کامل
کد خبر: 3770850
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴

حسن خلق؛ از نشانه‌های ایمان کامل

کانون خبرنگاران نبأ ــ سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه حسن خلق یکی از نشانه‌های ایمان کامل برای انسان مسلمان است، گفت: نسبت مساوی بین ایمان و حسن خلق نشانگر اهمیت این ویژگی اخلاقی است که هر مقدار حسن خلق بهتر و بیشتر باشد به همان مقدار ایمان انسان مستحکم خواهد بود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ به نقل از پایگاه خبری آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عماد دخانی در سلسله سخنرانی‌های تبلیغی مذهبی رواق امام خمینی(ره)، 17 آذرماه در جمع زائران و مجاوران بارگاه نورانی امام هشتم(ع) به بیان موضوع اخلاق در سیره رضوی پرداخت و اظهار کرد: تکامل بندگی و عبودیت از دیدگاه مکتب نبوی هدف اصلی خلقت انسان است.
وی با اشاره به اینکه ما برای طی کردن مسیر عبودیت نیازمند الگوها و نقشه راه هستیم، افزود: قرآن و سیره ائمه اطهار(ع) بهترین و کامل‌ترین نقشه راه بندگی است؛ لذا پیروی از سیره آن بزرگواران تنها راه رسیدن به قرب الهی است.
سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه اهل بیت(ع) راهنمایان درس زندگی، پاکی و فضیلت هستند، اظهار کرد: امام رضا(ع) یکی از اولیای پاک الهی و اوصیای پروردگار هستند که بررسی ابعاد ویژه اخلاقی آن حضرت(ع) برای همه اعصار و قرون درسی ماندگار است.
دخانی در ادامه با بیان آیه چهارم سوره قلم که خداوند متعال در خصوص حسن خلق پیامبر(ص) می‌فرماید «وَ إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيمٍ؛ تو اى پيامبر سجاياى اخلاقى عظيمى دارى»، گفت: بهترین منبع برای شناخت پیامبر(ص) آیات نورانی قرآن کریم است.
این کارشناس مذهبی با بیان حدیثی از امام موسی بن جعفر(ع) پیرامون اخلاق نیکو که فرموده‌اند «حسن خلق، نیمی از دین است و کامل‌ترین شما در ایمان خوش‌خوترین شما است»، گفت: از منظر دین اسلام و اهل بیت(ع) حسن خلق یکی از نشانه‌های ایمان کامل برای انسان مسلمان است.
وی با اشاره به اهمیت و جایگاه والای خوش‌اخلاقی در دین اسلام، افزود: نسبت مساوی بین ایمان و حسن خلق نشانگر اهمیت این ویژگی اخلاقی است که هر مقدار حسن خلق بهتر و بیشتر باشد به همان مقدار ایمان انسان مستحکم خواهد بود.
دخانی گفت: عمل به این حدیث از اهل بیت(ع) که فرموده‌اند «آنچه برای خود می‌پسندی، برای دیگران هم بپسند و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران نپسند؛ با دیگران چنان رفتار کن که دوست داری با تو رفتار شود»، در حقیقت عمل به شاخصه اخلاقی دین مبین اسلام است.
وی با بیان اینکه اهل بیت(ع) نگهبانان دین و شریعت هستند و برای تحقق حیات طیبه برای بشریت زحمات زیادی را متحمل شده‌اند، تصریح کرد: انسان می‌تواند با بهره‌گیری از سیره راهنمایان الهی در مسیر دین از گزند انحرافات و خطاها مصون بماند.
مهناز امیریان
انتهای پیام

captcha