10 شعار محوری کانون‌های مساجد در چهل سالگی انقلاب/ کانون‌های الگو معرفی می‌شوند
کد خبر: 3785176
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تبیین کرد:

10 شعار محوری کانون‌های مساجد در چهل سالگی انقلاب/ کانون‌های الگو معرفی می‌شوند

گروه جامعه ــ حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزانی ضمن تبیین 10 شعار محوری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در چهل سالگی انقلاب، از شناسایی کانون‌های الگو در کشور خبر داد.

10 شعار محوری کانون‌های مساجد در چهل سالگی انقلاب/ کانون‌های الگو معرفی می‌شوندبه گزارش ایکنا؛ نشست خبری حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، مشاور وزیر ارشاد و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، دوشنبه، هشتم بهمن‌ماه، با حضور اصحاب رسانه در سالن نشست‌های وزارت ارشاد اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ارزانی با بیان اینکه فرجام حاکمیت انقلاب در جامعه، نور و بهشت است، اظهار کرد: سوره فجر با اشاره به فجر آغاز می‌شود و پایانش به بهشت و نفس مطمئنه اشاره دارد؛ این یعنی فجرآفرینی مؤمنان منجر به بهشت برین الهی می‌شود. بنا بر فرمایش‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری، احیای مساجد یکی از اهداف انقلاب اسلامی بود و در این راستا، انقلاب اسلامی مساجد را بازتعریف کرد.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: این مجموعه در بازتعریف مساجد نقش مهمی دارد و مقام معظم رهبری درباره آن فرموده‌اند: «من سفارش می‌کنم کانون‌های فرهنگی هنری را فراموش نکنید».

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ارزانی در ادامه با بیان اینکه امسال کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بیش از 40 هزار برنامه در قالب‌های فرهنگی، هنری، قرآنی، بصیرتی و جشنواره‌ای را اجرا می‌کنند، گفت: من این برنامه‌ها را در قالب 10 شعار برای شما معرفی می‌کنم که شعار اول «شفاف سازی» است؛ سامانه جامع آمار و اطلاعات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد (سجا) از ابتدای سال 1397 فعالیت خود را آغاز کرد و طبق آخرین آمارها تا ساعت 12 شب گذشته، 22 هزار و 960 کانون در این سامانه ثبت‌نام کردند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اعلام این خبر که 640 کانون جدید تا پایان بهمن‌ماه افتتاح می‌شوند، گفت: یک میلیون و 556 هزار و 951 نفر از اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سامانه سجا ثبت‌نام کرده‌ند. همچنین در مجموع هزار کانون جدید تا پایان امسال افتتاح می‌شوند.

وی «اطلاع‌رسانی» را شعار دوم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نامید و افزود: طرح «هر مسجد، یک خبرنگار» اقدام مهم ما در زمینه اطلاع‌رسانی است. امسال در 40 مرکز 40 خبرنگار و در مجموع هزار و 600 خبرنگار تربیت خواهند شد و اولویت سنی ما در انتخاب این افراد 15 تا 18 سال و نهایتاً 21 سال است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ارزانی، «هنر در خدمت قرآن» را شعار سوم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دانست و گفت: در این راستا مرحله استانی سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان تا پایان بهمن‌ماه امسال ادامه دارد و برای برگزاری آن به دو رده سنی کودکان و نوجوانان توجه ویژه کردیم. تاکنون 32 هزار و 600 نفر در سامانه سجا به منظور شرکت در سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان ثبت‌نام کردند. در حالی که در سال گذشته هزار و 600 نفر در این جشنواره شرکت کردند.

امضای تفاهم‌نامه با بنیاد مهدویت

وی «گامی به ژرفای قرآن» را شعار بعدی بیان کرد و گفت: ما در راستای عملیاتی‌ کردن این شعار به صورت تخصصی در حوزه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه ورود کرده‌ایم. تاکنون 75 هزار نفر برای شرکت در رشته تفسیر کوتاه جزءهای پنجم و ششم قرآن کریم ثبت‌نام کرده‌اند که رشد 10 برابری را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزانی در این راستا به امضای تفاهم‌نامه با بنیاد مهدویت نیز اشاره کرد و گفت: 40 کانون به طور تخصصی با حمایت بنیاد مهدویت به تربیت مربی در زمینه مهدویت و نشر معارف مهدوی خواهند پرداخت.

وی در ادامه با بیان اینکه «نغمه‌های آسمانی توسط آسمانی‌ها» پنجمین شعار کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است، گفت: امسال سرود چهل هزار نفری اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد به صورت همزمان در 400 نقطه از کشور اجرا می‌شود. البته این چهل هزار نفر در یک مکان تجمع ندارند، بلکه به صورت هم‌زمان در کشور سرودهای مدنظر را اجرا می‌کنند که برای نمونه در تهران در مرقد امام خمینی‌(ره) حضور می‌یابند. این گروه‌ها دو سرود «خمینی ای امام» با همان ملودی و با تغییر شعر و «ایران ما» را با مضامین استقلال، عظمت، غیرت، آزادگی، علم و توسعه تحت زعامت ولایت و رهبری اجرا خواهند کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزانی با بیان اینکه اجراکنندگان این سرود، فرزندان انقلاب هستند، گفت: بازه سنی برای اجرای این سرود، گستره‌ای از هفت تا 40 سال را دربرمی‌گیرد.

وی در ادامه «نقش‌پذیری برای نقش‌آفرینی» را ششمین شعار بیان کرد و گفت: اجرای تئاتر مانند سرود برای همدلی، مشارکت و نشاط‌آفرینی است. امسال چهل تئاتر در قالب جشنواره «چهل مسجد چهل نمایش» با همکاری حوزه هنری در مساجد محوری کشور اجرا می‌شود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، «شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی با کتابخوانی» را شعار بعدی دانست و یادآوری کرد: هفت هزار و 310 کتابخانه مخزن‌دار و شش هزار و 639 کتابخانه قفسه باز در مساجد فعالیت دارند و شش هزار و 597 کتابدار نیز به صورت افتخاری و بدون چشم‌داشت مادی در این کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنند. در این راستا طرح «شنبه‌های با کتاب» را امسال در 200 مسجد اجرا می‌کنیم.

کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌ها

وی در ادامه «تحکیم بنیان خانواده با محوریت مسجد» را شعار بعدی عنوان کرد و افزود: از میان 31 شهر آسیب‌پذیر کشور، ستاد عالی کانون‌های مساجد، پنج شهرستان را در فاز اول انتخاب کرده است که براساس آن، هر کانون در هرکدام از این شهرستان‌ها 80 سفیر اجتماعی دارد و مجموع حدود 20 هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزانی «بانوان پیشگامان تربیت» را نهمین شعار کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بیان کرد و گفت: بیش از دو هزار نفر از مدیران مسئول کانون‌های فرهنگی هنری از بانوان هستند و تلاش می‌کنیم این تعداد را افزایش دهیم. همچنین 600 هزار نفر از اعضای ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه سجا از بانوان هستند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بیان اینکه دو هزار کانون فرهنگی و هنری اهل سنت در کشور فعالیت دارند، گفت: «یکدیگر را بهتر بشناسیم» شعار دهم ماست که براساس آن حوزه بین الملل کانون‌های فرهنگی هنری را می‌خواهیم فعال کنیم. امسال موکب های الاتحاد در ایران و عراق در ایام اربعین حسینی راه‌اندازی شدند که خدمات گسترده فرهنگی و تربیتی به زائران ارائه کرده‌اند. همچنین اجلاس «مسجد، پایگاه اخوت جهان اسلام» با حضور 20 اندیشمند خارجی و 20 اندیشمند داخلی برگزار شد.

600 کانون برتر شناسایی شده‌اند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزانی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه پیش‌تر قرار بود 313 کانون الگو در کشور شناسایی و معرفی شوند، گفت: در مرحله اول 600 کانون برتر در کشور شناسایی شدند. سپس بررسی میدانی و بررسی‌های لازم آغاز شد و انتخاب 313 کانون الگو در مراحل نهایی‌شدن است. به علت اینکه این‌ کانون‌ها قرار است برای سایر کانون‌های کشور الگو باشند در انتخاب ان‌ها حساسیت به خرج می‌دهیم.

وی با بیان اینکه چند گروه چهل‌نفری از این کانون‌ها به تهران دعوت شده‌اند و برنامه‌های خود را به مسئولان ستاد توضیح می‌دهند، گفت: ویژگی‌هایی همچون قائم‌ به فرد نبودن، دارا بودن تشکیلات منسجم، میزان تحصیلات عالیه در مدیر کانون، ابتکارداشتن و خلاق بودن کانون و دارا بودن فعالیت‌های قابل تکثیر در کشور، از ویژگی‌های کانون‌های الگوست.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال برای اولین بار مدیران مسئول برتر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از 10 استان کشور به لبنان سفر و با شخصیت های دینی و فرهنگی این کشور دیدار کردند. در راستای تحقق شعار یکدیگر را بهتر بشناسیم پیام تبریکی به تمام رهبران مسیحی ساکن در ایران تقدیم کردیم. همچنین با یکی از خانواده‌های شهدای مسیحی نیز دیدار کردیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزانی در پایان این برنامه از کتابچه «طرح اخوت در جهان اسلام» رونمایی به عمل آورد.

انتهای پیام

captcha