حوزه کتابخانه شبانه‌روزی داشته باشد
کد خبر: 3789700
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
آیت‌الله سبحانی:

حوزه کتابخانه شبانه‌روزی داشته باشد

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله سبحانی از مدیریت حوزه علمیه به علت تعطیلی کتابخانه‌ها انتقاد کرد.

حوزه کتابخانه شبانه‌روزی داشته باشدبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله جعفر سبحانی امروز 24 بهمن‌ماه در درس خارج خود در ادامه روایت هفته گذشته گفت: در این روایت بیان شد: « لَاتَجْلِسُوا إِلَّا عِنْدَ كُلِّ عَالِمٍ يَدْعُوكُمْ مِنْ خَمْسٍ إِلَى خَمْسٍ...؛ با عالمی بنشین که تو را از شک به یقین برساند، یعنی عالمی نباشد که همه کارش مزاح و شوخی و حرف‌ها و مسائل دنیوی باشد و اگر در مسائل دنیوی هم بحث می‌کند آن را به سمت مباحث آخرتی بکشاند».

وی افزود: امام صادق(ع) از مثل‌های ساده برای بیان مطالب توحیدی بهره می‌بردند، مثلاً خطاب به یکی از افراد فرمودند تاکنون در کشتی سوار شده‌ای؛ اگر کشتی در حال غرق شدن باشد چه حسی داری و فرد می‌گفت از قدرتی می‌خواهم که مرا نجات دهد و امام می‌فرمودند این قدرت همان خداست؛ یا تخم‌مرغ را می‌گرفتند و تشریح می‌کردند که غلاف و زرده و سفیدی دارد و آن را به سمت مباحث توحیدی سوق می‌دادند که خداوند چنین چیزی را خلق کرده است.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه در روایات آمده با کسی مجالست کن که تو را به تواضع بکشاند، افزود: من در حالات برخی علما دیدم که مثلاً امام مسجد بود، ولی وقتی دید جمعیت زیاد است، حاضر نشد، امام بایستد تا مبادا دچار کبر و غرور شود؛ علامه طباطبایی در تمام عمر امام جماعت نشد و ماموم بود و در فیضیه مکرراً دیدم پشت سر مرحوم خوانساری اقامه نماز می‌کرد.

وی با اشاره به تعبیر «و من الرغبة الی الزهد» در روایت مذکور بیان کرد: فرمودند با عالمی بنشین که رغبت شما را به دنیا کم و شما را به زهد بخواند؛ بنابراین یک طلبه و روحانی اگر همیشه حرفش این باشد که ماشین و خانه و ... می‌خواهد با دیگران چه فرقی دارد، البته  دنیا را به مقدار نیاز باید بخواهیم و از حلال آن هم به اندازه دنبال کنیم، زیرا اگر همیشه سرگرم دنیای حلال هم باشیم به جایی نمی‌رسیم. 

این مرجع تقلید با تأکید بر تعبیر روایت در همنشینی با عالمی که شما را متواضع کند و از کبر بیرون بیاورد تصریح کرد: در خیابان ارم قم یک نانوایی بود و مرحوم طباطبایی هر روز در صف می‌ایستاد و نان می‌گرفت. خیلی‌ها او را نمی‌شناختند و تصور می‌کردند یک سید معمولی است؛ لذا در جامعه و حوزه ما باید الگوهایی باشد که عملشان ما را به تواضع و فروتنی برساند.

همچنین، آیت‌الله سبحانی به انتقاد از شورای مدیریت حوزه پرداخت و گفت: چرا کتابخانه‌ها در روز یکشنبه 21 بهمن بسته بود؛ آقایان طلبه نزد بنده آمدند و گفتند قصد مطالعه داشتند، ولی موفق نشدند، زیرا تعطیل بوده است؛ کتابخانه مانند داروخانه است و همان طور که داروخانه شبانه‌روزی داریم باید کتابخانه شبانه‌روزی هم داشته باشیم و اگر شبانه‌روزی هم مقدور نیست، حداقل در ایام غیرتعطیل آن‌ها را نبندیم.

انتهای پیام

captcha