پایان‌نامه «جایگاه و نقش نماز در اندیشه امام خمینی(ره)» دفاع شد
کد خبر: 3790727
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶

پایان‌نامه «جایگاه و نقش نماز در اندیشه امام خمینی(ره)» دفاع شد

کانون خبرنگاران نبأ ــ جلسه دفاع از پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا لطفیان سرگزی از طلاب سطح چهار حوزه علمیه قم با موضوع «جایگاه و نقش نماز، ایثار و همدلی در اندیشه امام خمینی(ره)» در قم برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ جلسه دفاع از پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد گرایش اخلاق اسلامی، مدیریت فرهنگی و روش اصلاح اجتماعی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا لطفیان سرگزی، از طلاب سطح چهار حوزه علمیه قم با موضوع «جایگاه و نقش نماز، ایثار و همدلی در اندیشه امام خمینی(ره)» در قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام علیرضا لطفیان سرگزی در این جلسه گفت: امام خمینی(ره) معتقد بودند که نماز، دعا و نیایش‌های نورانی صحیفه سجادیه، رابطه خالق و مخلوق و عاشق و معشوق را برقرار می‌کند و اگر نمازگزار بفهمد که در مقابل چه عظمت و کبریایی ایستاده و با چه مقام پرهیبت و بی‌همانند و پرجلالی سخن می‌گوید، عالی‌ترین دقایق حیات انسانی است.
وی با بیان اینکه نماز نشانی از جوشش روح و تفکر، نیاز، صفا، معنویت و خلوص است، افزود: نماز ابزار بندگی و سپاس از نعمت‌ها و الطاف بیکران، اظهار تمایل و گرایش به نیکی‌ها، آمادگی برای جدال زندگی و دوری از پلیدی‌ها، است. در کتاب آسمانی قرآن، 112 مرتبه در 45 سوره درباره نماز اوامری آمده است.
این مبلغ حوزی بیان کرد: امام خمینی(ره) معتقد بودند که در مسیر تربیت انسان‌ها به کسانی می‌توان اعتماد کرد و آنها را جلودار و مربی قرار داد که تحت تربیت رب‌العالمین به مدارج عالی انسانیت رسیده باشند.
لطفیان سرگزی ادامه داد: نمازهای جمعه و جماعت آثار تربیتی گوناگون فردی، اجتماعی، دنیوی و اخروی را به‌دنبال دارد و به نحوی در پرورش روحی و اخلاقی نمازگزار تأثیرگذار است و به خاطر داشتن این آثار متنوع و فراوان جایگاه ویژه‌ای در میان عبادات مناسک دینی یافته است.
وی اظهار کرد: نماز مانع سقوط و باعث رشد اخلاقی و معنوی است و زمینه مساعد پرورش اخلاقی و روحی نمازگزار را فراهم و قلب مربی و متربی که مهم‌ترین پایگاه صفات اخلاقی وعواطف انسانی است را نورانی کرده و از آلودگی به زنگار و سیاهی برحذر می‌دارد.
این کارشناس مذهبی گفت: یکی از مهم‌ترین آثار تربیتی نماز تأثیر شگرف آن بر آمرزش گناهان و پاک‌سازی معنوی انسان است؛ تقرب به پروردگار متعال عالی‌ترین و نهایی‌ترین غایت در مسیر سیر و سلوک و تربیت قرآنی است و سایر اهداف و غایات مقدمه رسیدن به این هدف عالی است.
یادآور می‌شود، پس از تأیید هیئت‌داوران، دانشنامه و مدرک علمی مقطع کارشناسی ارشد گرایش اخلاق اسلامی از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی صحیفه سجادیه به حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا لطفیان سرگزی از طلاب سطح چهار حوزه علمیه قم اعطا شد.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha