هفته فرهنگی ایران در واتیكان برگزار می‌شود
کد خبر: 3802155
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹

هفته فرهنگی ایران در واتیكان برگزار می‌شود

گروه بین‌الملل ـ در دیدار معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزیر فرهنگ واتیکان اعلام شد که هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اوایل سال 2020 در واتیكان برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جریان سفر به ایتالیا در مقر مقدس واتیکان با کاردینال راوازی، وزیر فرهنگ واتیکان، دیدار كرد.

این دیدار با پیگیری سفیر كشورمان در واتیکان و به دنبال پیشنهاد وی مبنی بر برپایی هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در واتیکان به مناسبت 65 سال روابط فرهنگی طرفین انجام شد.

در آغاز این نشست کاردینال راوازی با ارائه تاریخچه مختصری از همکاری‌های فرهنگی دو طرف از جمله ده دوره گفتمان بینادینی اسلام شیعی و مسیحیت کاتولیک این همکاری‌ها را مثبت ارزیابی كرد.

وی همچنین با اشاره به 65 سال مناسبات فرهنگی ایران و واتیکان، پیشنهاد كرد با مشارکت بنیاد دایرةالمعارف ایتالیایی «تِرِکانی» به نمایندگی از مقر مقدس و رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، هفته فرهنگی ایران اوایل سال 2020 (زمستان 1398) با موضوع «رابطه دین با فرهنگ و هنر» در فضاهای فرهنگی واتیکان در شهر رم برگزار شود.

وزیر فرهنگ واتیكان در ادامه، معرفی مشاهیر ادبی ایران و آثار آنان و همچنین معرفی سینمای ایران با نمایش فیلم و موسیقی ایران اسلامی را با اجرای آثار معنوی سه محور پیشنهادی این برنامه فرهنگی بیان كرد.

مشاهیر ایرانی را معرفی کنید

کاردینال راوازی در خصوص نخستین محور درخواست كرد که طرف ایرانی، مشاهیر ادبی را، که ترجیحاً آثارشان به زبانی ایتالیایی ترجمه شده، معرفی كند تا واتیکان نیز بتواند در مجموعه‌برنامه‌های این محور به معرفی مشاهیر کاتولیک هم‌عصر این مشاهیر بپردازد.

وی در ادامه، فهرستی از مکان‌های در اختیار واتیکان در شهر رم را برای میزبانی هفته فرهنگی ایران ارائه داد که همگی از مکان‌های شناخته‌شده و پربازدید این شهرند.

در ادامه محسن جوادی با اشاره به آشنایی و سابقه همکاری با مقر مقدس در جریان برگزاری 18 دوره گفتمان بینادینی اسلام شیعی با طریقت بندیکتی و 10 دور گفتمان بینادینی اسلام شیعی با مسیحیت کاتولیک، نخستین حضور واتیکان در دور آینده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را خیرمقدم گفت و با استقبال از برگزاری هفته فرهنگی ایران در واتیكان و اعلام همكاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری آن، پیشنهاد كرد؛ گفتمان بینافرهنگی و بینادینی كه میان متخصصین طرفین در جریان است؛ میان جوانانی به نمایندگی از دو طرف نیز برگزار شود.

در ادامه اكبر قولی، رایزن فرهنگی كشورمان در ایتالیا، با اعلام آمادگی برای مشارکت در برگزاری هفته فرهنگی ایران در واتیكان، پیشنهاد كرد که بخش ادبی آن با جلب مشارکت ایران‌شناسان برجسته ایتالیایی، بر ادبیات معاصر فارسی تمرکز یابد و علاوه بر نمایش یکی از آثار معناگرای سینمای شناخته شده ایران، برنامه‌ای در سطح کنسرت ارکستر سمفونی تهران در کلیسای «آراکوئلی» شهر رم که پیش از این به همت رایزنی فرهنگی ایران انجام یافته بود، بار دیگر تحقق یابد.

قولی همچنین با اشاره به طرح رایزنی فرهنگی ایران در معرفی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به صدها دانش‌آموزان ایتالیایی در شهرهای مختلف ایتالیا، در خصوص هماهنگی و پیگیری گفتمان جوانان نیز اعلام آمادگی كرد.

یادآور می‌شود این دیدار با همراهی و حضور حجت‌الاسلام طاها هاشمی، سفیر ایران در واتیکان، غلامرضا نوعی، معاون بین‌الملل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ماسیمو برای، وزیر فرهنگ اسبق ایتالیا و مدیر بنیاد دایرة ‌المعارف ایتالیایی «تِرِکانی»، انجام شد.

هم‌اندیشی با بنیاد دایرةالمعارف ایتالیا

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر خود به ایتالیا، با ماسیمو برای، وزیر فرهنگ اسبق و مدیر فعلی بنیاد دایرة ‌المعارف «تِرِکانی» ایتالیا هم دیدار كرد. در این نشست طرفین در خصوص برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در واتیکان هم‌اندیشی كردند.

ماسیمو در بخشی از این دیدار با اشاره به خط مشی جدید واتیکان در همکاری‌های فرهنگی، برگزاری هفته فرهنگی ایران به میزبانی واتیکان را فرصت مغتنمی برای معرفی ایران در ایتالیا ارزیابی و تأكید كرد كه باید از این فرصت نهایت بهره را برد.

در ادامه محسن جوادی، با تقدیر از بنیاد دایرةالمعارف ایتالیا به خاطر همکاری در سه دوره برگزاری گفتمان فرهنگی ایران و ایتالیا و نیز شخص ماسیمو که در مقام پیشین خود به عنوان مدیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تورین ایتالیا، از حضور ایران به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه در سال 2020 حمایت كرده بود، از دایرةالمعارف ایتالیایی برای حضور در دور آینده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دعوت کرد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با اشاره به همکاری دایرةالمعارف‌های ایران و آلمان در تبادل مدخل و تألیف مشترک دایرةالمعارف اخلاق اجتماعی، همکاری مشابهی را با بنیاد ‌دایرةالمعارف ایتالیایی خواستار شد.

انتهای پیام

captcha