آغاز ساماندهی رشته‌های تحصیلی منطبق با طرح آمایش
کد خبر: 3804631
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
شریعتی نیاسر خبر داد:

آغاز ساماندهی رشته‌های تحصیلی منطبق با طرح آمایش

گروه دانشگاه ــ معاون آموزشی وزیر علوم در اجلاس سراسری کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش وزارت عتف با بیان اینکه ساماندهی رشته‌های تحصیلی آغاز شده است، گفت: از جمله وظایف کارگروه‌های تخصصی ایجاد رشته‌ها و حوزه‌های جدید بین رشته‌ای، ساماندهی رشته‌های تحصیلی منطبق با طرح آمایش و شناسایی و تنوع رشته‌ها است.

آغاز ساماندهی رشته‌های تحصیلی منطبق با طرح آمایشبه گزارش ایکنا؛ مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس سراسری کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش این وزارتخانه که امروز چهارشنبه، ۲۸ فروردین‌ماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با بیان اینکه نگاه یکپارچه در برنامه‌ریزی و گسترش در هر دو عرصه آموزش و پژوهش حائز اهمیت است، اظهار کرد: ایفای نقش تصمیم‌سازی و کمک به تصمیم‌گیری منطقی، ارجاع حداقلی مصادیق اجرایی به کارگروه‌ها و توجه به مسائل و مشکلات اجتماعی در این کارگروه‌ها، از جمله الزامات یکپارچه‌سازی عرصه آموزش و پژوهش است.

وی افزود: اگر امروز شاهد خسارات عظیم وقوع سیل هستیم، بخشی از آن به عدم توجه به نقش تصمیم‌سازی و تصمیم گیری عرصه آموزش و پژوهش مربوط است.

شریعتی همچنین از ابلاغ آیین‌نامه دکتری اشاره کرد و گفت: یکی از دوره‌های آموزشی که رشد غیر منطقی داشته، دکتری است. کارگروه‌ها تخصصی می‌توانند بر روی رشته‌ها و مشاغل آن‌ها کار کارشناسی کنند. ممکن است دانشگاهی تمام مصوبات شورای گسترش را دارا باشد، ولی استاد نداشته باشد. دانشگاه‌ها باید در راستای ماموریت تعریف شده خودشان حرکت کنند.

وی افزود: امروز دانشجوی ما در روند تغییرات آموزشی و امکان گذراندن دروس اختیاری خارج از دانشگاه، نمی‌تواند درس اختیاری خود را از دانشگاه‌های دیگر بردارد. باید میدان را برای این امر باز کنیم و از این‌روست که نظارت بر کیفیت ارائه دروس رشته‌ها، ارزشیابی و اعتبارسنجی دوره‌ها رویکرد مهمی در این موضوع است.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به تقویت حوزه‌های بین‌رشته‌ای در دانشگاه، گفت: روزگاری است که باید از تخصصی بودن عبور کنیم و به حوزه‌های فراتخصصی و بین‌رشته‌ای بپردازیم. دورانی که تنها به یک سری رشته‌های تخصصی بپردازیم گذشته است. در این بین پژوهشگاه‌ها نباید یک‌رشته عام را بپذیرند.

وی با تأکید بر لزوم توجه به بخش‌های غیردولتی گفت: در بخش دولتی حرف‌های زیادی زده می‌شود. اما بخش غیردولتی و غیرانتفاعی ما یک ظرفیت مضاعف و انگیزه بیشتری برای کار در آموزش عالی دارد که باید به آن پرداخته شود.

وی افزود: وظایف کارگروه‌ها در این میان، متناسب‌سازی ظرفیت پذیرش با تعداد هیئت علمی، ایجاد رشته‌ها و حوزه‌های جدید بین رشته‌ای، ساماندهی رشته‌های تحصیلی منطبق با طرح آمایش، شناسایی و تنوع رشته‌ها، اصلاح دروس عمومی به ویژ‌ه برای غیر ایرانی‌ها، تبیین شاخص‌های ارزشیابی کیفی، توجه به کیفیت آموزش در مقاطع کارشناسی، لزوم روزآمدی و کارآمدی برنامه‌های درسی و به کارگیری شیوه‌های جدید در آموزش است.

وی همچنین با بیان اینکه ساماندهی مؤسسات از سال گذشته آغاز شده و به جمع‌بندی نهایی رسیده و ساماندهی رشته‌ها هم آغاز شده است، گفت: برخی رشته‌ها با عناوین غیرمتعارف از جمله قرآن کاوی رایانشی، مهندسی هوافضا، جلوبرندگی و ... وجود دارند که کارایی برای جامعه ندارند و باید روی پذیرش دانشجو در این رشته‌ها تجدیدنظر شود.

انتهای پیام
captcha