نظام بانکداری اسلامی در روسیه اجرا می‌شود
کد خبر: 4166001
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲

نظام بانکداری اسلامی در روسیه اجرا می‌شود

روسیه قصد دارد نظام بانکداری اسلامی را به صورت آزمایشی از اول ماه سپتامبر در بخش‌هایی از این کشور راه اندازی کند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، روسیه قصد دارد نظام بانکداری اسلامی را برای اولین بار به صورت آزمایشی  در اول سپتامبر راه اندازی کند.

پیش از این در روسیه که برآورد می‌شود 25 میلیون مسلمان داشته باشد، مؤسسات مالی اسلامی وجود داشته است، اما این اولین بار است که قانون این کشور رسما راه‌اندازی این نوع از بانکداری را به رسمیت شناخته است.

در 4 آگوست، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانونی را امضا کرد که بانکداری اسلامی را برای ارزیابی امکان سنجی معرفی می‌کرد. این برنامه آزمایشی در چهار جمهوری با اکثریت مسلمان – تاتارستان، باشقیرستان، چچن و داغستان، مناطقی که در حال حاضر بیشترین تجربه را در امور مالی اسلامی دارند- عملیاتی خواهد شد. بانک مرکزی روسیه اعلام کرد در صورت موفقیت آمیز بودن برنامه، مقررات جدید در مورد بانکداری اسلامی به سایر نقاط معرفی خواهد شد.

به گفته اولگ گانیف معاون ارشد رئیس بانک Sberbank، بزرگترین وام دهنده روسیه، بخش بانکداری اسلامی این کشور نرخ رشد سالانه 40 درصدی دارد و انتظار می‌رود تا سال 2025 به ارزش 7.7 تریلیون دلار برسد.
 
مدینا کالیمولینا، دبیر اجرایی انجمن کارشناسان روسیه در امور مالی اسلامی گفت که این بازار رو به رشد نیاز به تنظیم و حمایت از سرمایه گذاران و مشتریان دارد اما بازار مالی اسلامی نمی‌تواند از مزایای برنامه‌های حمایتی دولتی برای تأمین مالی وام مسکن و شرکت‌های کوچک و متوسط استفاده کند، زیرا همه آنها مبتنی بر وام های با بهره هستند. این موانع تا حدی برای تأمین مالی وام مسکن در قانون مصوب حل شده است. انتظار می رود که این آزمایش شرایط بهتری برای توسعه مالی اسلامی ایجاد کند.
ایده معرفی بانکداری اسلامی در روسیه مدت‌هاست که مورد بحث قرار گرفته است. بهار گذشته گزارش شد که کمیته دومای دولتی در مورد بازار مالی، کارگروهی را برای امور مالی اسلامی تشکیل خواهد داد. قرار بود اصلاحات گزینشی در قوانین به منظور ورود منابع مالی از امارات و سایر کشورهای اسلامی ارائه شود.

در اواخر نوامبر ۲۰۱۴، الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه، در سخنرانی خود در شورای فدراسیون گفت که بانک مرکزی روسیه در حال بررسی موضوع وضع مقررات برای بانکداری اسلامی است.

انتهای پیام
captcha