بهره‌بری از تنوع قومی و مذهبی ایران برای تقویت دیپلماسی فرهنگی
کد خبر: 4172439
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱

بهره‌بری از تنوع قومی و مذهبی ایران برای تقویت دیپلماسی فرهنگی

نشست خبری نخستین اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی ایران با شعار دیپلماسی فرهنگی و ظرفیت استانی امروز یک‌شنبه در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار و طی آن بر ضرورت بهره‌بری از تنوع قومی و مذهبی ایران برای تقویت دیپلماسی فرهنگی تأکید شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حسین روزبه، معاون توسعه و روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عصر امروز یکشنبه (۹مهرماه) در نشست خبری «نخستین اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی ایران» که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با بیان اینکه ظرفیت فرهنگی ایران در تمام ادوار تاریخ حرف‌های جذابی برای گفتن داشته است و تاریخ فرهنگی ما سهم ویژه‌ای در منطقه داشته و خواهد داشت، اظهار کرد: برای اینکه این حرف به صورت هوشمندانه و هدفمندی مطرح شود باید یک دیپلماسی فرهنگی داشته باشیم، بر همین اساس ظرفیت‌های این دیپلماسی ابتدا باید شناسایی شود و پس از آن مورد استفاده قرار بگیرد. برای این امر نیازمند هم‌اندیشی فرهنگی هستیم و این اجلاس نیز بر همین اساس شکل گرفت تا به انسجام عملیاتی دقیق در عرصه دیپلماسی فرهنگی برسیم.

وی تصریح کرد: در عرصه فرهنگ نیازمند وحدت رویه هستیم رویکرد بعدی شناسایی ظرفیت‌های استانی است که در این اجلاس به صورت ویژه به آن خواهیم پرداخت تا سخن فاخر فرهنگی خود را در کشورهای همسایه مطرح کنیم. در شهرهای مرزی این ظرفیت‌ها بسیار زیاد است که باید از آن بهره ببریم.

معاون توسعه و روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه وضعیت و شرایط منطقه به لحاظ فرهنگی وضعیت منحصربه‌فردی است تأکید کرد: گرایش‌های فرهنگی موجود در منطقه فرصت‌های منحصربه‌فردی را برای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی به وجود آورده است و باید از این امر بهره ببریم.

بهره‌بری از تنوع قومی و مذهبی ایران برای تقویت دیپلماسی فرهنگی

روزبه تأکید کرد: گفتمان ما امروز پیشرفت‌های جدیدی را پیش روی دستگاه دیپلماسی کشور قرار داده است؛ بر همین اساس مقرر شد نخستین اجلاس برای شناخت فرصت‌های منطقه‌ای را داشته باشیم و تحولات فرهنگی منطقه‌ای را بهتر بررسی کنیم.

 نخستین اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی رایزن‌های فرهنگی

وی گفت: بر همین اساس نخستین اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی رایزن‌های فرهنگی از پانزدهم تا بیستم مهرماه در تهران با شعار «دیپلماسی فرهنگی و ظرفیت‌های استانی» با حضور شخصیت‌های برجسته و مقامات ارشد کشور‌ی و با حضور ۲۳ رایزن فرهنگی برگزار خواهد شد.

بهره‌بری از تنوع قومی و مذهبی ایران برای تقویت دیپلماسی فرهنگی

روزبه خاطرنشان کرد: ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌خواهیم از ظرفیت نمایندگان فرهنگی و هم از ظرفیت استانی بهره ببریم. در سازمان می‌خواهیم از ظرفیت استان‌ها بهره ببریم و این دو موضوع مدنظر است، فرصت‌های منطقه‌ای و استانی را مدنظر داریم و دیپلماسی فرهنگی همواره دغدغه ما بوده است و طیف وسیعی از همکاری برای دیپلماسی فرهنگی مورد توجه ما خواهد بود تا اهداف جمهوری اسلامی ایران در قالب دیپلماسی فرهنگی لحاظ شود.

به گفته وی وظیفه اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعال‌سازی دیپلماسی فرهنگی است و ما درصدد هستیم در این راستا از ظرفیت‌های استان‌های مرزی بهره ببریم. در همایش پیش رو نیز استاندارهای این استان‌ها برای معرفی دقیق‌تر حضور خواهند داشت.

بهره‌بری از تنوع قومی و مذهبی ایران برای تقویت دیپلماسی فرهنگی

معاون توسعه و روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: تنوع قومی و مذهبی ایران یک فرصت بزرگ است که باید از آن بهره ببریم. در راستای استفاده از این تنوع فرهنگی ایران از ظرفیت استان‌ها بهره ببریم چرا که ایران در این زمینه ظرفیت‌های بسیاری دارد که باید آنها را شناخته و از آن استفاده کنیم.

روزبه تأکید کرد: رویکرد استفاده از این ظرفیت‌ها در دستور کار سازمان قرار داشته و ما کارگروه ویژه‌ای را برای آن راه‌اندازی کرده‌ایم که وظیفه این کارگروه شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی برای پشتیبانی از دیپلماسی فرهنگی و بهره‌گیری از فضای جدید منطقه‌ای است.

بهره‌بری از تنوع قومی و مذهبی ایران برای تقویت دیپلماسی فرهنگی

وی یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که امروز، پیشرفت‌های علمی، به بخشی جدایی‌ناپذیر از دیپلماسی فرهنگی تبدیل شده و موضوعی جذاب برای حضور کشورمان در منطقه و جهان است. در واقع، معرفی دستاوردهای علمی و فناوری کشورمان به کشورهای دیگر، بخشی مهم از دیپلماسی فرهنگی‌مان است.

روزبه یکی از رویکردهای جدیدی که باید در میان کشورهای منطقه، جاری شود را مسئله میراث فرهنگی دانست و توضیح داد: ظرفیت‌های قابل توجه و ارزشمندی در حوزه میراث مکتوب کشورهای منطقه وجود دارد و اسناد بسیاری در کشورها نگهداری می‌شود که لازم است بین کشورهای منطقه به اشتراک گذاشته شود. از این طریق، علاوه بر حفظ میراث مکتوب، به توسعه کشورها با شناخت درست تاریخی آنان، کمک خواهد شد.

انتهای پیام
captcha