محکومیت اهانت به قرآن در دومین مجمع بین‌المللی دینی سنت‌پترزبورگ
کد خبر: 4169449
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶

محکومیت اهانت به قرآن در دومین مجمع بین‌المللی دینی سنت‌پترزبورگ

رایزن فرهنگی کشورمان در فدراسیون روسیه در دومین مجمع بین‌المللی دینی سنت‌پترزبورگ پیشنهاد کرد در بیانیه پایانی همایش و سایر اسناد مرتبط، اهانت به مقدسات دینی از جمله قرآن کریم محکوم شود.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دومین مجمع بین‌المللی دینی سنت‌پترزبورگ با موضوع «حفظ ارزش‌های دینی، معنوی و اخلاقی در دنیای مدرن و توسعه گفتگوی بین ادیان» به همت اداره معنوی مسلمانان سنت پترزبورگ و منطقه شمال غربی روسیه با سخنرانی مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه برگزار شد.
احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تشکر از شیخ راویل پنچایف و دولت محلی پترزبورگ گفت: با توجه به یکی از موضوعات این نشست که اشاره به تغییرات جوامع در گذر زمان دارد با تبرک به سوره «عصر» در کلام الله مجید، نکاتی را عرض می‌کنم. ابتدا باید بدانیم در جهان‌بینی اسلامی هر تغییری در انسان و اجتماع پسندیده نیست بلکه تغییری که در مسیر تعالی و تکامل باشد مورد تأکید و تأیید است.
وی افزود: بسیاری از تغییراتی که امروز در جوامع غربی اتفاق افتاده مانند تخریب بنیان خانواده و به رسمیت شناختن خانواده‌های غیرفطری و پشتیبانی از توهین به مقدسات دینی مانند قرآن کریم با توجیه حق آزادی بیان از آن دسته تغییراتی هستند که در مسیر سقوط انسان و جامعه قرار دارند.
رایزن فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه گفت: خداوند تبارک و تعالی در سوره مبارکه عصر برای در امان ماندن انسان و جامعه از تغییرات ویرانگر، چهار راه را به ما نشان می‌دهند؛ ایمان، نیکوکاری، طرفداری از حق، صبر و استقامت. این چهار راه پیشنهادی قرآن کریم می‌تواند برای به همه زمان‌ها و همه انسان‌ها با همه علایق و سلایق کاربرد داشته باشد و بسیاری از مشکلات امروزی بشر را حل کند.
وی به برگزارکنندگان این همایش پیشنهاد کرد به نشانه همبستگی و اخوت اسلامی و به نمایندگی از همه برادران و خواهران دینی از کشورهای مختلف که امروز در این همایش حضور دارند، در بیانیه پایانی همایش و سایر اسناد مرتبط، اهانت به مقدسات دینی از جمله قرآن کریم که با حمایت کشورهای غربی انجام می‌شود، محکوم شود.
در این اجلاس، تعدادی از شخصیت‌های روسیه و جهان اسلام از جمله کامل سمیعولین مفتی جمهوری تاتارستان، آلبیر گرگانف رئیس مجمع مسلمانان روسیه، محمد الخاوری معاون وزیر اوقاف و امور اسلامی  قطر، شیخ زهیر جعید هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی لبنان، اسماعیل بردیف، رئیس مرکز هماهنگی مسلمانان در قفقفاز شمالی،  حجت‌الاسلام و المسلمین صابر اکبری جدی، رئیس سابق مرکز اسلامی مسکو، اسماعیل نوری، معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و رسول عبدالهی، رئیس نمایندگی دانشگاه المصطفی(ص) در روسیه سخنرانی کردند و اهانت به مقدسات دینی از جمله قرآن کریم توسط سخنرانان این مجمع محکوم شد.
هدف از برگزاری این رویداد، گفت‌وگوی علمی و دینی درباره آموزه‌های حقیقی دینی در خصوص صلح، روشنگری، درک و احترام متقابل اعلام شد و توجه به اهمیت حفظ ارزش‌های دینی و معنوی و اخلاقی در شرایط دنیای مدرن، بحث در مورد پویایی روابط ادیان سنتی در جهان، شناسایی مسائل، ایجاد سازوکارهایی برای هماهنگ کردن وضعیت قومی ـ مذهبی در جهان، اقداماتی برای مقابله با افراط‌گرایی قومی و مذهبی از جمله محورهای این همایش بود.
در برپایی این مجمع، کلیسای ارتدکس روسیه، مجمع روحانیون مسلمانان روسیه، دانشگاه ایالتی سنت‌پترزبورگ، انستیتو نسخ خطی آکادمی علوم روسیه، دانشگاه دولتی تربیت معلم، بنیاد حمایت از فرهنگ، علم و آموزش اسلامی اداره مسلمانان سنت‌پترزبورگ و منطقه شمال غربی روسیه را یاری دادند.

انتهای پیام
captcha