چهره سال هنر انقلاب به «مسعود نجابتی» رسید
کد خبر: 4211063
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۶

چهره سال هنر انقلاب به «مسعود نجابتی» رسید

مراسم اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال 1402 هنر انقلاب اسلامی در شرایطی برگزار شد که مسعود نجابتی هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی به عنوان چهره سال و انیمیشن «بچه زرنگ» به عنوان برترین رویداد هنر انقلاب انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش ایكنا؛ مراسم گرامیداشت و اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال 1402 هنر انقلاب اسلامی با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی؛ محمدرضا باقری، مدیرعامل مجموعه سوره مهر و دبیر این رویداد و جمعی از هنرمندان و جامعه فرهنگی کشور شامگاه 29 فروردین به میزبانی پردیس مركزی حوزه هنری برگزار شد.

در خلال این مراسم و در بخشی كه به معرفی چهره سال 1402 هنر انقلاب اختصاص داشت، محسن مؤمنی‌شریف، نماینده هیئت انتخاب دوره دهم چهره سال هنر انقلاب و عبدالحمید قدیریان، هنرمند پیشكسوت هنر انقلاب بعد از قرائت نامزدهای این دوره، مسعود نجابتی، هنرمند پیشكسوت عرصه هنرهای تجسمی را به عنوان برگزیده چهره سال 1402 هنر انقلاب اسلامی و برگزیده دوره دهم این رخداد معرفی كردند.

اهدای جایزه هنر مقاومت به مردم غزه

مسعود نجابتی بعد از دریافت این جایزه در سخنانی به خاطرات دوران دبستان خود، هنگامی كه به عنوان فرد برگزیده در بخش‌ هنری انتخاب می‌شد و مورد تشویق قرار می‌گرفت اشاره كرد و گفت: تمامی آن رخدادها و مرور آن رویدادها، خاطرات بسیار جذابی را در ذهن من و هم‌نسلانم كه چنین خاطرات مشتركی دارند، زنده می‌كند. اما وقتی بزرگتر شدم، متوجه شدم این جوایز از سوی مادر، پدر و اعضای خانواده‌ام خریداری؛ به مدیر مدرسه تحویل داده می‌شد تا آنها به واسطه این جوایز، عاملی برای تشویق من و دیگر بچه‌های مدرسه یافته باشند.

نجابتی در فصل دیگری از سخنان خود با تأكید بر آنكه بی‌هیچ تردیدی افتخار می‌كنم كه در قامت بسیاری از هنرمندان كه جایگاهی والاتر از من دارند به عنوان چهره هنر انقلاب برگزیده شده‌ام و ادامه داد: باید به این مسئله اعتراف كنم كه كارهای نكرده فراوانی دارم. حتی در حوزه كارهایی كه انجام داده‌ام نیز احساس كاستی‌هایی می‌كنم كه باید برای جبران آنها آستین بالا بزنم و با همت بیشتری وارد میدان شوم.

چهره برتر هنر انقلاب در سال 1402 و برگزیده دهمین دوره این رویداد در پایان سخنان خود با اشاره به آنكه این جایزه را به نمایندگی از تمامی هنرمندان عرصه انقلاب و اهالی حاضر در این رویداد به مردم مظلوم غزه تقدیم می‌كنم، تصریح كرد: این جایزه، الحق شایسته مردم مظلوم غزه است كه در مسیر مقاومت خود در برابر تمام جهانیانی كه چشم خود را بر روی جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس بسته‌اند، توانسته‌اند به شكلی عینی و واقعی مفهوم «مقاومت» را زنده كنند.

ارسالی/// چهره سال هنر انقلاب به مسعود نجابتی رسید / «بچه زرنگ» برترین رویداد هنر انقلاب شد

بركت نگاه خداوند با هنر انقلاب است

همچنین عبدالحمید قدیریان به عنوان هنرمند پیشكسوت و برگزیده دوره پیشین چهره هنر انقلاب بعد از اهدای این جایزه به مسعود نجابتی در سخنان كوتاهی گفت: هنرمندان جوان حاضر در عرصه هنر انقلاب در زمانه حاضر، ثمره و حاصل تلاش و كوشش هنرمندان بزرگی چون مسعود نجابتی هستند. هنرمندان كه با تلاش‌های مثال‌زدنی و در عین فروتنی كارهای بسیار ارزشمندی را انجام داده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد: فضل پروردگار با هنرمندی چون مسعود نجابتی همراه و در نگاهی كلان‌تر، بركت نگاه خداوند بر هنر انقلاب روز به روز گسترده‌تر و عمیق‌تر شود تا بتوانیم به عنوان مخاطبان این عرصه هنری بیشترین بهره را از تولیدات هنرمندان آن ببریم.

برترین رویداد هنر انقلاب به «بچه زرنگ» رسید همچنین در بخشی بخش دیگری از برگزاری مراسم اختتامیه دهمین دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب اسلامی در اقدامی كه برای نخستین بار صورت گرفت به معرفی «برترین رویداد هنر انقلاب» اختصاص داشت.

جایزه این بخش از سوی اعضای هیأت داوران به انیمیشن «بچه زرنگ» به تهیه‌كنندگی حامد جعفری و كارگردانی مشترک بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد به عنوان برترین رویداد هنر انقلاب به تهیه‌كننده آن اهدا شد.

انتخاب چهره بین‌المللی هنر انقلاب

همچنین یكی دیگر از اقداماتی كه برای نخستین بار در ساحت برگزاری آیین گرامی‌داشت و اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی در گام دهم آن صورت گرفت؛ انتخاب چهره بین‌المللی هنر انقلاب بود.

در این بخش كه جایزه آن از سوی حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اهدا شد؛ از «آریستیداستبان آرناندس گررو» معروف به «آرس»؛ هنرمند شاخص عرصه كاریكاتور كشور كوبا در راستای تلاش‌های او در خلق آثار هنری با محوریت كارتون و كاریكاتور در حوزه «محور مقاومت» تقدیر شد.

با این اقدام؛ این هنرمند كوبایی به عنوان نخستین برگزیده چهره بین‌المللی هنر انقلاب لقب گرفت.

ارسالی/// چهره سال هنر انقلاب به مسعود نجابتی رسید / «بچه زرنگ» برترین رویداد هنر انقلاب شد

تجلیل صدای گرم راوی قصه‌های انقلاب

همچنین در فصلی دیگری از مراسم تقدیر و تجلیل از هنرمندان شاخص و پیشكسوت عرصه هنر انقلاب كه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در قالب بخش‌های اقماری مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب برگزار شد از محمدرضا سرشار (رضا رهگذر)، نویسنده پیشكسوت ادبیات كشور به پاس تلاش مجدانه بیش از چهار دهه وی در حوزه ادبیات انقلاب با محوریت ادبیات كودك، نوجوان، بزرگسال و همچنین اقدامات او در انجمن قلم ایران در راستای معرفی نویسندگان متعهد عرصه هنر انقلاب؛ تقدیر به عمل آمد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی؛ محمدمهدی رحمتی، مدیرعامل خبرگزاری مهر؛ محسن نفر؛ میلاد عرفان‌پور؛ مسعود نجابتی؛ راضیه تجار؛ محمدرضا سرشار؛ عبدالحمید قدیریان و محسن مؤمنی شریف از جمله هنرمندان عرصه‌های مختلف حاضر در این رخداد و رویداد هنری بودند.

به گزارش ایکنا؛ حوزه هنری از سال 1394 معرفی «چهره سال هنر انقلاب» را با مشارکت هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در دستور کار خود قرار داده است. ضمن اینکه «تندیس انتظار» اثر استاد علی‌اصغر یوزباشی به‌عنوان نماد «چهره سال هنر انقلاب» شناخته و هرسال به هنرمند منتخب تقدیم شده است.

تاکنون چهره‌هایی همچون حمید حسام، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدمهدی سیار، عبدالحمید قدیریان و مجید مجیدی موفق به کسب این عنوان شده‌اند.

فرآیند انتخاب «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» با نظرخواهی سراسری از مدیران فرهنگی، هنرمندان، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای آغاز و پس از برگزاری این نظرسنجی که با جامعه آماری بیش از هزار نفر صورت گرفت، نام ۸۶ هنرمند به‌عنوان نامزدهای اولیه عنوان «چهره سال هنر انقلاب» مشخص و به «کمیته انتخاب نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب» ارائه شد.

این کمیته از میان گزینه‌های پیشنهادشده توسط اهالی فرهنگ و هنر، امیر بشیری، نویسنده و کارگردان کنسرت‌نمایش «کلنل»؛ کمال تبریزی و علیرضا طالب‌زاده، برای نویسندگی و کارگردانی مجموعه تلویزیونی «سرزمین مادری»؛ راضیه تجار، برای انتشار رمان «یاس کبود» و تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفاست»؛ افشین علاء، برای نقش‌آفرینی مؤثر و بهنگام در سپهر شعر انقلاب اسلامی؛ مسعود نجابتی، برای فعالیت‌های مؤثر در حوزه گرافیک از جمله ترسیم دیوارنگاره «و فتح قریب» در مرز سرزمین‌های اشغالی را به عنوان «نامزدهای نهایی چهره سال ۱۴۰۲» هنر انقلاب معرفی کرد.

انتهای پیام
captcha