نخستین جشنواره بین‌المللی قرآن روسیه امروز آغاز می‌شود
کد خبر: 3326401
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
با مشارکت ایران؛

نخستین جشنواره بین‌المللی قرآن روسیه امروز آغاز می‌شود

گروه بین‌الملل: نخستین جشنواره بین‌المللی قرآن کریم روسیه امروز، ۲۰ تیرماه، با همکاری مرکز فرهنگی ـ اسلامی مسکو در این مرکز آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از خبرگزاری «News.AZ»، نمایش آثار هنری و کتاب‌های قرآنی، پخش فیلم و انیمیشن با موضوعات قرآنی و برپایی جلسات سخنرانی از جمله برنامه‌های این جشنواره خواهد بود.
رایزنی فرهنگی ایران در روسیه در برگزاری این جشنواره همکاری دارد و این رویداد قرآنی به مدت یک هفته ادامه دارد.
علما، هنرمندان و مترجمان قرآن از کشورهای مختلف از جمله قزاقستان، ایران، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه و هند از جمله سخنرانان دعوت‌شده به این جشنواره هستند.
به گفته روشن ابیاسوف، رئیس شورای مسلمانان روسیه، این جشنواره به مدت هفت روز در مرکز فرهنگی ـ اسلامی مسکو برگزار می‌شود.
این جشنواره بین‌المللی یک نمایشگاه ترکیبی از آثار علمی ـ آموزشی، فرهنگی - هنری و تبلیغی در زمینه قرآن کریم است که همراه با کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی و با استفاده از ظرفیت، آثار و محصولات قرآنی کشورهای فوق‌الذکر برگزار می‌شود.
هدف کلی از برگزاری این جشنواره، ترویج فرهنگ قرآنی و انس بیشتر با قرآن کریم و پیام‌های رحمانی آن در میان مسلمانان روسیه است.
نمایش ظرفیت‌ها و فعالیت‌های قرآنی در فدراسیون روسیه و کشورهای مشترک المنافع، نمایش تجارب و ظرفیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران و ترغیب مؤسسات اسلامی و فعالان مسلمان به توسعه فعالیت‌های قرآنی از جمله برنامه‌های این جشنواره به شمار می‌رود.
برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب قرآنی «قرآن در آئینه هنر»
براساس طراحی‌ها و پیش‌بینی انجام شده در این جشنواره علاوه بر معرفی محصولات قرآنی کشورهای شرکت‌کننده، برنامه‌های دیگری از جمله نمایش مد و لباس اسلامی، معرفی نرم‌افزارهای قرآنی و نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب قرآنی با عنوان «قرآن در آئینه هنر» برپا می‌شود.
تبیین ترجمه روسی تفسیر نورالقرآن
همچنین، در این جشنواره نشست‌های تخصصی با موضوعات معرفی «ترجمه روسی تفسیر نورالقرآن»، بررسی ترجمه‌های قرآن به زبان روسی، معرفی مجموعه ظرفیت‌های آموزشی - دانشگاهی قرآنی در جمهوری اسلامی ایران، معرفی لوح قرآنی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، کارگاه‌های آموزشی حفظ قرآن کریم، تجوید، خوشنویسی و ... برگزار می‌شود.
در این راستا، مسلمانان مسکو طی ماه مبارک رمضان فرصت آن را خواهند یافت تا با جنبه‌هایی دیگر از کتاب آسمانی خود آشنا شوند.
در برگزاری  این جشنواره بین‌المللی قرآنی، مرکز اسلامی ـ فرهنگی مسکو، نمایندگی جامعة المصطفی (ص) العالمیه در مسکو، بنیاد مطالعات اسلامی مسکو و ادارات دینی مسلمانان باشقیرستان و تاتارستان از فدراسیون روسیه مشارکت دارند.
مسلمانان در کشورهای مختلف جهان هر سال در ماه مبارک رمضان برنامه‌های قرآنی گوناگون از جمله مسابقات، جشنواره‌ها و دوره‌های قرآنی برگزار می‌کنند تا به ترویج آموزه‌های قرآن در جوامع اسلامی کمک ‌کنند.
مسلمانان روسیه که بیشتر آن‌ها ساکن جمهوری‌های منطقه قفقاز هستند، حدود 20 میلیون نفر از جمعیت 150 میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهند.

captcha