تفرقه، ابزار دشمنان برای کسب سودهای کلان
کد خبر: 3772325
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
محقق علوم اسلامی در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح کرد:

تفرقه، ابزار دشمنان برای کسب سودهای کلان

گروه بین‌الملل ــ استاد فلسفه و کلام اسلامی جامعة‎المصطفی(ص) واحد گرگان با بیان اینکه دشمن هر انتحار و کشتاری را که رخ می‌دهد به صورت رفتار مذهبی و فرقه‌ای جلوه می‌دهد و بذر کینه و انتقام را در ذهن و ضمیر شیعه و سنی می‌کارد، افزود: تفرقه ابزاری است که سودهای کلان را به جیب دشمنان واریز می‌کند.

تفرقه؛ ابزار دشمنان برای کسب سودهای کلانبه گزارش ایکنا؛ یکی‌ از آموزه‌های‌ مهم‌ قرآن‌ کریم، وحدت است. هرچند واژه «وحدت» در قرآن به کار نرفته، اما با مضمون و محتواى دیگری آمده است؛ در آیه 103 آل‌عمران می‌خوانیم: «نعمت خدا را بر خود یاد کنید، آن گاه که با یکدیگر دشمن بودید؛ پس میان دل‌های شما پیوند و الفت برقرار کرد. در نتیجه به رحمت و لطف او با هم برادر شدید». در حقیقت روش و منش الهى این است که از یک طرف مردم را به سعادت، علم و عمل دعوت مى‌کند و از طرف دیگر، از جهل، تفرقه و دشمنى برحذر مى‌دارد.

فرهنگ مسلمانان مشترک است و همگی جهان‌بینی یکسانی دارند. مسلمانان خدای یگانه را می‌پرستند و همگی به رسالت پیامبر اسلام(ص) ایمان دارند. همه آنها یک کتاب و قبله دارند. همانند یکدیگر نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرد و به غیر از مواردی، اختلاف چندانی با یکدیگر ندارند.

تفرقه؛ ابزاری برای واریز شدن سودهای کلان به جیب دشمن

جنگ‌افروزی و کشتار مسلمانان به دست یکدیگر سیاست اصلی دشمنان در برابر اسلام و مسلمانان است. رهبر معظم انقلاب درباره تفرقه بین مسلمانان می‌فرمایند: «امروز سیاست استکبار، عبارت است از ایجاد شکاف و اختلاف بین ملت‌های مسلمان و حتی در داخل ملت‌ها و بین آحاد آن ملت‌ها. این نقشه‌ای است که نقشه‌پردازان و توطئه‌گران آمریکای جنایت‌کار و صهیونیست‌ها برای منطقه‌ ما که یکی از مهم‌ترین مناطق اسلامی است طراحی کرده‌اند.» وقایعی که در عراق روی داد، حوادث یمن، سوریه و دیگر کشورهای مسلمان را می‌توان از جمله اقدامات دشمنان اسلام برشمرد.

تفرقه؛ ابزاری برای واریز شدن سودهای کلان به جیب دشمن

در همین راستا، امام خمینی نیز گفته است: «اجتماعاتی هست که به اسم شیعه و سنی بنا بر ایجاد اختلاف دارند؛ همان طوری که وابستگان به قدرت بزرگ آمریکا در طائف این مسئله را طرح کردند و برای خدمتگزاری به آن کشور، نقشه اختلاف بین برادران را ریختند».

بنیانگذار کبیر انقلاب ایران همچنین در صحیفه (جلد 6، ص 133) یادآور شده است که «ما با مسلمانان اهل تسنن یکى هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسى کلامى بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمان‌ها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانى که مى‌خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنى اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادر هستیم».

تفرقه؛ ابزاری برای واریز شدن سودهای کلان به جیب دشمن

در این راستا با احمد سعادت، استاد فلسفه و کلام اسلامی جامعة‎المصطفی(ص) واحد گرگان، به گفت‌وگو نشستیم که متن آن را در زیر می‌خوانید؛

ــ اختلاف‌افکنی بین مذاهب اسلامی به نفع چه کسانی است و از این راه چه سودی به دست می‌آورند؟

آنها سودهای کلان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، دینی و مذهبی، امنیتی، صنعتی و پیشرفت و توسعه می‌برند. برای مثال فقط در صنعت اسلحه‌سازی غرب و به ویژه آمریکا با ایجاد توهم دشمن‌پنداری فرقه‌ای از طریق شیعه‌هراسی سنی و سنی‌هراسی شیعی از رکود و ورشکستگی نجات پیدا کرد. آنها میلیاردها دلار قراردادهای تسلیحاتی با کشورهای اسلامی منعقد کردند. سود هنگفت این قراردادهای تسلیحاتی که به طور مستقیم با تفرقه‌افکنی بین مذاهب اسلامی و دشمن‌هراسی توهمی مرتبط است به جیب چه کسی واریز می‌شود؟ اقتصاد و صنعت‌های چه کشوری شکوفا می‌شوند؟ کارخانه‌های چه کشوری نفع می‌برند؟
وظیفه همه مسلمانان شیعی و سنی و وظیفه عمومی همه رسانه‌ها بیداری و تأکید و یادآوری مکرر این توطئه‌ها و برملا کردن سودها و منفعت‌های کلان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... دشمنان اسلام از تفرقه مذهبی است.

تفرقه؛ ابزاری برای واریز شدن سودهای کلان به جیب دشمن

با هر انتحار و کشتاری که رخ می‌دهد و با جلوه دادن آن به صورت رفتار مذهبی و فرقه‌ای بذر کینه و انتقام را در ذهن و ضمیر ما می‌کارند و بعد از گرم کردن میدان، خود در حاشیه نبرد می‌نشینند و به حماقت ما می‌خندند و از آن نفع می‌برند.
برخی شاید تصور کنند که غرب به ویژه آمریکا چه نفع مشخصی از درگیری‌ها و منازعات فرقه‌ای مسلمانان می‌برند؟ فقط ارائه فهرستی از فعالیت آنها تن انسان را می‌لرزاند که از جمله آنهاست: جذب مغزها و استعدادهای درخشانی که در وضعیت ناامنی و جنگی جایی برای شکوفایی خود نمی‌بینند، انتقال سرمایه و سرمایه‌دارها از منطقه جنگی و ناامن به آمریکا، فروش تسلیحات، آزمایش عملی تسلیحات نوین در میدان واقعی، خرید ارزان نفت و دیگر منابع غنی معدنی کشورهای اسلامی، حضور نظامی در منطقه و کنترل نظامی، امنیتی و ژئوپولیتیکی کشورهای منطقه، براندازی حکومت‌های مستقل و نیرومند به بهانه اختلاف و ایجاد حاکمیت‌های وابسته و در راستای منافع خودشان، حتی کنترل اندیشه‌ها، مراکز علمی، رسانه‌ها و جهت دادن به فکر، نحوه دیانت، مذهب و قرائت‌های دینی.

تفرقه؛ ابزاری برای واریز شدن سودهای کلان به جیب دشمن

در یک جامعه امن، متحد و یکپارچه هیچ یک از این سودها نصیب دشمن نمی‌شود. باید اندکی بیندیشیم؛ آیا تفرقه به نفع مذهب من و ضرر مذهب رقیب من است؟ یا هیچ‌ کدام از تفرقه نفعی نمی‌بریم و نفع آن به جیب شخص ثالث می‌رود؟

این شخص ثالث کیست؟ شیعه و سنی؟ ما برای رفع مشکلات و اختلافات خود نیاز به بیمه شخص ثالث فرامذهبی نداریم. در واقع، حمایت‌های آنها از مذهب و جریان ما به خاطر سود کلانی است که از این اختلاف نصیبشان می‌شود. باید با رفع مشکلات و اختلافات در میان خود از واریز شدن سودهای کلان تفرقه به جیب دشمن جلوگیری کنیم.

تفرقه؛ ابزاری برای واریز شدن سودهای کلان به جیب دشمن

ــ افرادی که در حال حاضر به اختلاف‌افکنی می‌پردازند، از چه حربه‌ها و ابزاری استفاده می‌کنند؟
دشمن از ابزارهای بسیار گسترده و متنوع برای ایجاد تفرقه در جوامع اسلامی استفاده می‌کند. عناوین برخی از این ابزارها را می‌توان این گونه برشمرد:
ـ ایجاد گروه‌های افراطی و تکفیری تحت سلطه و در خدمت استکبار، مانند داعش، بوکوحرام و طالبان

ـ نفوذ در افراد سست‌عنصر، بی‌اراده، بی‌ایمان و استفاده ابزاری از آنها برای تفرقه‌افکنی

ـ بهره‌گیری از روحیه برتری‌طلبی قومی، نژادی و ... برخی جریان‌های اجتماعی مذهبی

ـ حفظ و ترویج برخی سنت‌های اشتباه در جامعه مذهبی مثل لعن و استهزا و بی‌احترامی به بزرگان و مقدسات مذهب دیگر

ـ دشمن‌تراشی وهمی و خیالی

ـ شیعه‌هراسی برای سنی و سنی‌هراسی برای شیعه

ـ ایجاد و حمایت رسانه‌های گسترده صوتی و تصویری برای ترویج تفکر تفرقه‌آمیز

ـ  تحریک احساسات پاک مذهبی مردم و ایجاد حب و بغض، علاقه و انزجار در راستای توسعه شکاف و اختلافات مذهبی

ـ شبهه‌افکنی در اصول و محورهای وحدت

و برجسته‌سازی اختلافات و کم جلوه دادن محورهای وحدت.

تفرقه؛ ابزاری برای واریز شدن سودهای کلان به جیب دشمن

ــ  راهکار عملیاتی مقابله با جنگ و نفرت‌پراکنی‌های فرقه‌ای بین مسلمانان چیست؟

تردیدی وجود ندارد که نفع مستقیم اختلاف‌افکنی بین مذاهب اسلامی به مخالفان و دشمنان اسلام برمی‌گردد. مسلمانان باید هشیار و بصیر باشند و دشمنان واقعی خودشان را تشخیص دهند. نکته اصلی اینجاست که دشمنان اسلام و مسلمانان تلاش می‌کنند تا با اختلاف‌افکنی فرقه‌ای، دشمن‌سازی جعلی را به نمایش بگذارند و فرق اسلامی را به یکدیگر بدبین کنند و آنها را دشمن هم جلوه دهند تا خود در پشت این دشمن‌پنداری خیالی، آسوده‌خاطر به توطئه‌شان ادامه دهند.

تفرقه؛ ابزاری برای واریز شدن سودهای کلان به جیب دشمن

متاسفانه این توطئه ددمنشانه دشمنان اسلام تا حدودی موفق بوده است و تکفیر و جنگ‌های مذهبی اخیر در این راستا تحلیل و جانمایی می‌شود.
گفت‌وگو: از آزاده غلامی

انتهای پیام

captcha