ساماندهی امور خیر قرآنی/ اقتصاد فرهنگی در عرصه قرآنی و دینی فعال شود
کد خبر: 3776952
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹

ساماندهی امور خیر قرآنی/ اقتصاد فرهنگی در عرصه قرآنی و دینی فعال شود

گروه جامعه ــ در حاشیه همایش خیر ماندگار پنل گفت‌و‌گوی فعالان قرآنی برای ساماندهی امور خیر قرآنی برگزار می‌شود.

ساماندهی امور خیر قرآنی/ اقتصاد فرهنگی در عرصه قرآنی و دینی فعال شود

به گزارش ایکنا؛ دومین همایش ملی خیر ماندگار با حضور 70 نفر از فعالان و خیرین تراز کشور فردا برگزار می‌شود. در حاشیه این همایش و در کنار سایر پنل‌های تخصصی، پنل گفت‌و‌گوی فعالان قرآنی برای ساماندهی امور خیر و با هدف آشنایی خیران با نیازهای مناطق مختلف کشور برگزار خواهد شد.

فعالیت خیران قرآنی در کشور متأسفانه تاکنون منطقه‌ای بوده و هر خیر در شهر و منطقه خود فعالیت می‌کند، اما این همایش با هدف و چشم‌انداز کشوری و سراسری شدن فعالیت‌های خیران برگزار می‌شود.

از سوی دیگر در سایر بخش‌ها خیران تشکل‌هایی را تأسیس کرده‌‌اند و به صورت سازمان یافته در حال فعالیت هستند و نیاز است در زمینه قرآنی نیز این تشکل‌ها و نهادها شکل گیرد. به ویژه اینکه اگرچه تصور عموم این است که دولت تمام نیازهای کشور را در حوزه قرآن برطرف می‌کند، اما واقعیت این است که در تمام مدتی که اسلام وارد ایران شده این مردم بودند که کارهای مربوط به دین و قرآن را انجام می‌دادند و هر جا دولت وارد شده نقصانی رخ داده است، چرا که دولت‌ها عوض می‌شوند و تغییرات و تحولاتی در طرح‌ها، برنامه‌ها و بودجه‌های آنها اتفاق می‌افتد که این کمرنگ و پررنگ شدن به مسائل قرآنی صدمه می‌زند، اما اگر مسائل در دست مردم باشد، ساختار آن مشخص‌تر خواهد بود.

ساماندهی امور خیر قرآنی/ اقتصاد فرهنگی در عرصه قرآنی و دینی فعال شود

البته باید متذکر شد که دولت موظف است حضور و کمک خیران را در امور قرآنی تسهیل کند و مانعی برای حضور مردم و خیران در امور قرآنی ایجاد نکند.

براساس دیدگاه قریب به اتفاق کارشناسان حوزه‌های دینی، در همه حوزه‌های قرآنی در کشور مشکل داریم. برای مثال در حوزه ترجمه قرآن مؤلفی داریم که به دنبال خیری می‌گردد که از چاپ اثرش حمایت کند؛ اگر بخواهد منتظر دریافت کمک‌های دولتی بماند، مدت‌ها زمان خواهد برد. در حوزه مؤسسات قرآنی، روانخوانی قرآن، هنرهای قرآنی و ... نیز به شدت نیازمند ورود خیران هستیم. اکنون هنرمندانی داریم که فرصتی برای عرضه محصولات خود ندارند. اگر خیری به آنها کمک کند تا آثارشان را به مناطق مختلف کشور و جهان ارسال کنند، هم تبادل فرهنگی در عرصه دینی و هم کارآفرینی در کشور رخ می‌دهد و اقتصاد فرهنگی در عرصه قرآنی و دینی فعال می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ دومین همایش ملی «خیر ماندگار» با مشارکت و همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه‌شنبه، یازدهم دی ماه، از ساعت ٨ تا ١٨ در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود. در این برنامه با حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از خیران تجلیل خواهند شد.
انتهای پیام

captcha