آمادگی برای ظهور مستلزم اقتدای عملی به سیره عترت(ع) است
کد خبر: 4201668
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
مبلغ لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:

آمادگی برای ظهور مستلزم اقتدای عملی به سیره عترت(ع) است

توفیق علویه، روحانی و محقق لبنانی، آمادگی برای ظهور امام مهدی(عج) را مستلزم اقتدای عملی به سیره پیامبر و عترت اهل بیت(ع) دانست و بیان کرد: مجالس قرآنی در ماه شعبان فرصتی ارزشمند برای یادآوری فضائل و مناقب خاندان نبوت و آمادگی برای ظهور امام زمان(عج) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ توفیق علویه، نویسنده، محقق و استاد لبنانی حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه ماه شعبان ماه شادی پیامبر(ص) و آل محمد(ص) و ماه اعیاد مذهبی است، گفت: در این ماه مبارک سالروز میلاد امام زمان(عج) را در پیش رو داریم. این ماه معظم با میلاد امام حسین، حضرت عباس، امام سجاد و علی اکبر فرزند امام حسین(علیهم‌ السلام) آغاز می‌شود و با میلاد امام مهدی(عج) و ذکر فضائل پیامبر و آل محمد(ص) همراه است.


 انواع ذکر فضائل امام مهدی(عج) و ائمه اهل بیت(ع)

وی با بیان اینکه از دو جنبه می‌توان فضایل امام مهدی(عج) و ائمه اهل بیت(علیهم السلام) را ذکر کرد، اضافه کرد: جنبه اول، ذکر زبانی است که خصلت ظاهری به خود می‌گیرد، از این رو ادعیه، مناجات و مدایح خوانده می‌شود و پرچم حضرت ولی‌عصر(عج) و اهل بیت(ع) برافراشته و نیز شیرینی توزیع می‌شود و شیعیان با برگزاری جشن و مراسم این مناسبت ارزشمند را به هم تبریک می‌گویند.

این نویسنده و محقق لبنانی با بیان اینکه بُعد دوم، ذکر عملی است افزود: این امر از طریق مطالعه کتاب‌هایی انجام می‌شود که در آن فضائل اهل بیت(ع) و امام مهدی(عج) بیان می‌شود. همچنین تدبر در سیر و سلوک و عزم به تقلید و اقتدا به ایشان و تلاش برای تحول مثبت در راستای خط مشی هدایتی ایشان و برگزاری مسابقات تخصصی برای معرفی ویژگی‌های شخصیتی امام مهدی(عج) از جمله برنامه‌های عملی برای مقدمه‌سازی در عصر ظهور است.

وی افزود: این مناسبت شریف ایجاب می‌کند که ما در زبان و عمل جزء اهل ذکر باشیم و سیره اقتدا به ائمه معصومین(ع) را در پیش بگیریم و عامل به سیره اهل بیت باشیم نه غافل و هرروز در راستای تغییرات ایجابی از وضعیت بد به خوب و از خوب به بهتر و بهترین گام برداریم. خوب است که به ظاهر امور و شادی و نشاط در مناسبت‌های مبارک و مظاهر عید توجه می‌شود اما نباید از کارهای عملی که شامل کار، تغییر مثبت و تقلید از رویکرد اهل بیت(ع) است غافل شویم. اگر بخواهیم از جمله کسانی باشیم که فضایل اهل بیت(ع) را عملاً به یاد می‌آورند، اول باید آنها را بشناسیم، ثانیاً آنها را دوست بداریم، ثالثاً از آن‌ها یاد، دعا و بعد از آنان اطاعت کنیم.

مشارکت پیروان سایر ادیان و مذاهب در اعیاد شعبانیه
 

شیخ توفیق علویه با بیان لزوم توجه به حضور پیروان سایر ادیان و مذاهب در جشن‌هایی که به مناسبت سالروز میلاد امام مهدی(عج) برگزار می‌شود، گفت: شعبان ماه شادی اهل بیت(ع) و ایشان قبله محبت و عشق همه مسلمانان هستند، اگر وهابیت سفیانی نبود بسیاری از مظاهر شادی در جهان عرب و اسلام را به مناسبت این ولادت‌های مبارک در گوشه و کنار جهان مشاهده می‌کردید.
 
وی افزود: با وجود این، علاقه به شادی‌های اهل بیت(ع) در ماه شعبان همچنان حتی در بین غیر شیعیان وجود دارد. چنانچه علاقه به ولادت امام حسین(ع) در بین مردم مصر و سوریه و دیگر کشورها و به طور کلی هر جایی که حرم اهل بیت(ع) در آن وجود دارد نمایان است. مثلاً در مصر مزارها و مساجدی منتسب به اهل بیت(ع) وجود دارد و می‌بینیم که چگونه وجدان مردمی مصر از امام حسین(ع) و امام سجاد زین‌العابدین(ع) یاد می‌کنند و حتی در هند، پاکستان، افغانستان، عراق، مراکش، ترکیه، اندونزی، کویت، عمان، قطیف، الاحساء، لبنان، ایران و سایر کشورها مظاهری از جشن‌های گرامیداشت مقام ائمه معصومین(ع) را می‌بینیم.

شیخ توفیق علویه با تأکید بر ضرورت تشکیل محافل قرآنی در جشن‌هایی که به مناسبت اعیاد شعبانیه از جمله سالروز میلاد امام مهدی‌(عج) برگزار می‌شود، گفت: قرآن یکی از ثقلین و اهل بیت(ع)، ثقل دوم هستند و رسول خدا(ص) بر ثقلین سفارش تأکید داشتند، همینطور وقتی مناسبت‌های گرامیداشت میلاد اهل بیت(ع) فرامی‌رسد، توجه به قرآن در این گونه مراسم، طبیعی است.

این نویسنده و پژوهشگر لبنانی گفت: محافل قرآنی که در اعیاد شعبانیه به‌ویژه در نیمه شعبان برگزار می‌شود، بهترین بستر و فرصتی ارزشمند برای ذکر فضائل و مناقب اهل بیت(ع) و زمینه‌سازی و آمادگی برای ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) است و جمهوری اسلامی ایران هم تلاش‌ فراوانی برای برپایی مجالس قرآنی در ماه شعبان ترتیب می‌دهد و این پدیده باید در هر نقطه از جهان اسلام تعمیم یابد تا بین علاقه به شادی‌های خاندان پیامبر و علاقه به قرآن تلازم و همراهی ایجاد شود و این امر مستلزم تلاش مضاعف مسلمانان و مردم کشورهای مختلف در سراسر جهان است تا علاقه به قرآن و برگزاری مسابقات و محافل قرآنی را در اولویت قرار دهند.

توجه به دو امر مهم که لازمه پیشرفت اخلاقی امت اسلامی است
 

وی با بیان اینکه اگر به این مرحله از توجه به هر یک از ثقلین برسیم، راه درازی را در جهت پیشرفت اخلاقی امت اسلامی پیموده‌ایم تصریح کرد: اگر به آن مقوله، اعتلای سطح علمی، تخصصی و خلاقیت را اضافه کنیم، امت اسلام یکی از بهترین امت‌ها خواهد بود، اما با کمال تأسف می‌بینیم که برخی از امت‌ها بدون توجه به اهل بیت(ع) به قرآن اهمیت می‌دهند و از سوی دیگر کسانی هستند که به ذکر اهل بیت(ع) بدون اهتمام به قرآن توجه می‌کنند، درست این است که به هر دو ثقلین اهتمام داشته باشیم تا از اهل توفیق و سعادت باشیم. در این میان جمهوری اسلامی ایران الگویی نمونه است که با توجه به هر دو ثقلین این دغدغه را گسترش داده زیرا رستگاری و هدایت و همه عناوین خیر، برکت، رحمت، موفقیت و سعادت مشروط به گرمیداشت ثقلین با هم است.
 وی تصریح کرد: برگزاری مسابقات قرآنی در این اعیاد خجسته به منظور سوق دادن ملت به سمت محوری شدن قرآن در زندگی افراد و گروه‌ها ضروری است چرا که اگر مسابقات قرآنی به خوبی و متناسب با عظمت کتاب خداوند متعال، برگزار شود انگیزه و علاقه‌مندی مردم به قرآن را در پی دارد و یکی از مهم‌ترین عوامل جذب برای ترغیب مردم به تعامل مثبت با قرآن خواهد بود. متأسفانه در می‌یابیم که مسابقات زیادی در کشورهای عربی و اسلامی برگزار و در آن هزینه‌های زیادی صرف می‌شود، اما موضوعات آنها شایسته رقابت نیست، مانند مسابقات آشپزی و پرورش دام و غیره در حالی که برگزاری مسابقات با همان توان و مبالغ مالی برای قرآن را نمی‌یابیم، اما باید توجه عملی به برگزاری مسابقات قرآن در اولویت قرار گیرد و این همان کاری است که ایران اسلامی در باب اهمیت قرآن و اهل بیت(ع) انجام می‌دهد. 

وی در خاتمه بر بزرگداشت ولادت امام زمان(عج) از طریق توجه به قرآن تأکید و اظهار کرد: محبین اهل بیت(ع) می‌توانند در این سالگرد خجسته یک مسابقه قرآنی مشابه جشنواره رسمی قرآنی سالانه با حضور گروه‌های سنی مختلف برگزار کنند تا در این مسابقه علاقه به هر دو امر با هم، یعنی اهل بیت(ع) و قرآن کریم جمع شود.

گفت‌وگو: جواد پارسامهر

ترجمه: اشرف بصیری

انتهای پیام
captcha