نگاه نقادانه داور ایرانی به تلاوت قاریان هندی
کد خبر: 3771998
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین شد؛

نگاه نقادانه داور ایرانی به تلاوت قاریان هندی

گروه بین‌الملل ــ مهدی عباسی، داور ایرانی مسابقات قرآن، که اخیراً رقابت‌های قرآنی رایزنی فرهنگی ایران در دهلی را داوری کرد و اجرای قاریان هندی را از نزدیک دید، نظر خود را در این باره اعلام کرد.

ضرورت پیروی قاریان هندی از الگوی مناسببه گزارش ایکنا؛ مهدی عباسی، حافظ کل قرآن کریم و از چهره‌های موفق ورزشی در رشته کُشتی است. او در برخی برنامه‌های قرآنی رسانه ملی کشورمان به عنوان کارشناس حضور می‌یابد.

این داور ایرانی در نوزدهمین دوره مسابقات حفظ و تلاوت قرآن کریم هند که امسال به مناسبت هفته وحدت در رایزنی فرهنگی ایران در دهلی برگزار شد، حضور یافت و از نزدیک شاهد تلاوت‌ها و اجراهای قاریان هندی بود.

از او نظرش را درباره این دوره از رقابت‌ها و اجرای قاریان و حافظان هندی جویا شدیم. وی که نخستین سفرش به هند را در این رویداد قرآنی تجربه کرد، در این باره گفت: این نخستین سفری بود که به هند داشتم و طی آن به داوری مسابقات قرآن پرداختم.

عباسی افزود: قاریان و حافظان هندی می‌توانند بهتر از آنچه در این مسابقات نشان دادند باشند. همچنین باید تدابیری برای نحوه برگزاری مسابقات و نظم حاکم بر آن اندیشید.

وی تأکید کرد: با تدابیر لازم،‌ کیفیت برگزاری مسابقات هند بهتر و زمینه ارتقای قاریان فراهم می‌شود؛ البته کیفیت فنی قاریان شرکت‌کننده در مسابقه قابل قبول بود و حافظان قرآن نیز از سطح نسبتاً مطلوبی برخوردار بودند.

عباسی ادامه داد: هرچند برخی قاریان هندی اصول و چارچوب قرائت قرآن را رعایت می‌کنند، اما هنوز با کیفیتی که یک قاری و حافظ باید داشته باشد، فاصله دارند و باید در این حوزه تلاش بیشتری کنند، به ویژه حوزه صوت و لحن جای کار بیشتری دارد.

وی در پایان بر ضرورت الگوبرداری قاریان هندی از الگوهای مناسب در تلاوت تأکید کرد و گفت: به نظر می‌آید که قاریان از الگوی مناسبی پیروی نمی‌کنند و هیچ یک از آنها چارچوب تلاوت اثرگذار را نمی‌دانند. به نظر من قاریان هندی برای دستیابی به سطح مطلوب باید بسیار بکوشند و با آن فاصله زیادی دارند.

انتهای پیام

captcha