توافق طالبان و آمریکا برای خروج نیروهای ناتو از افغانستان
کد خبر: 3784172
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵

توافق طالبان و آمریکا برای خروج نیروهای ناتو از افغانستان

گروه بین‌الملل ــ آمریکا و گروه تروریستی طالبان طی مذاکراتی در قطر درباره خروج نیروهای این کشور از افغانستان توافق کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «اسپوتنیک» روسیه؛ سید اکبر آغا، از مقام‌های پیشین طالبان که با این گروه در ارتباط است گفته که مذاکره‌کنندگان آمریکایی موافقت کرده‌اند که نیروهای خود را در برابر وعده‌های گروه طالبان مبنی بر اینکه افغانستان پس از این پایگاهی برای تروریست‌ها نباشد، از این کشور خارج می‌کنند.

وی افزود: هر دو طرف در هر دو موضوع توافق کرده‌اند و امروز می‌توانند این موضوع را اعلام کنند.

با این حال، تنها بیانیه‌ای که توسط طالبان منتشر شده، انتصاب یک مذاکره‌کننده جدید (یکی از بنیانگذاران گروه طالبان به نام ملا عبدالغنی برادر) بود که سال‌ها در زندان پاکستان زندانی بود.

طالبان درباره انتصاب ملا برادر اظهار کرده که این اقدام برای تقویت مذاکرات با طرف آمریکایی است.

یادآور می‌شود؛ ممکن است توافق‌نامه میان نمایندگان آمریکا به رهبری زلمی خلیل‌زاد (فرستاده ویژه وزیر امور خارجه آمریکا برای افغانستان) و مقام‌های طالبان در دوحه (پایتخت قطر) پس از چهار روز مذاکره منتشر شود.

جزئیات خاصی از توافق احتمالی دو طرف به‌ویژه درباره خروج تعدادی از نیروهای خارجی و تاریخ آن هنوز معلوم نیست.

در آغاز هفته، طالبان مذاکره نمایندگان خود با مقام‌های آمریکایی در دوحه قطر را تأیید کردند. از زمان انتصاب زلمی خلیل‌زاد به سمت نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا برای افغانستان، وی تلاش‌های بسیاری را برای دستیابی به صلح در این کشور انجام داده است.

انتهای پیام

captcha