اطلاعیه طالبان درباره لغو نشست صلح در عربستان
کد خبر: 3778426
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳

اطلاعیه طالبان درباره لغو نشست صلح در عربستان

گروه بین‌‌الملل ــ سخنگوی گروه تروریستی طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای اظهار کرد: برنامه و تمایلی برای حضور در این نشست نداریم.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آریانانیوز» افغانستان؛ نشست جده که قرار بود  چهارم ژانویه برگزار شود و طالبان بر سر میز مذاکره با نمایندگان آمریکا حاضر شوند، به دلیل تمایل نداشتن این گروه لغو شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در این باره با انتشار اطلاعیه‌ای بیان کرد: درباره نشست بعدی با آمریکا به زودی تصمیم می‌گیرند.

این اظهارات جدید طالبان نشان می‌دهد که تلاش‌های آمریکا، پاکستان، عربستان سعودی و امارات برای کشاندن طالبان بر سر میز مذاکره با حکومت افغانستان، موانع جدیدی را پیش روی خود دارد. پیش از این، حکومت افغانستان نیز تأکید کرده بود که اگر طالبان برای دیدار با نمایندگان حکومت حاضر نشوند، هیئت این کشور به جده نمی‌رود.

نظر محمد، کارشناس مسائل سیاسی، در این باره گفته است که طالبان قبول نکرده‌اند که نشستی در این تاریخ برگزار شود. هنوز مشخص نیست که نشست بعدی در کجا برگزار می‌شود.

از سویی، شورای عالی صلح اظهار کرده که زمان برگزاری نشست جده تاکنون مشخص نشده است و حکومت افغانستان برای حضور در این نشست شرایطی را مطرح کرده است.

سیداحسان طاهری، سخنگوی این شورا، گفت: بحث جده کاملأ متفاوت است. بی‌شک افغانستان باید در نشستی که برگزار می‌شود حضور داشته باشد. افغانستان موضوع صلح را شرط اصلی می‌داند و معتقد است که به منظور اعتمادسازی، هیئت این کشور نیز باید در این نشست حضور پیدا کند. همچنین می‌خواهد که این اطمینان داده شود که تجربه ابوظبی تکرار نشود.

طالبان پیش از این گفته است که فقط با آمریکا و نه حکومت افغانستان، مذاکره می‌کند. به نظر می‌رسد که یکی از علت‌های برگزار نشدن نشست جده، دوری کردن طالبان از گفت‌وگوهای رو در رو با حکومت افغانستان است.

یادآور می‌شود نشست ابوظبی به منظور انجام مذاکرات صلح با حضور پاکستان، آمریکا،‌ امارات و هیئتی از افغانستان و گروه طالبان در این شهر برگزار شد که نمایندگان این گروه تروریستی حاضر به مذاکره مستقیم با هیئت اعزامی حکومت افغانستان نشدند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha