اعلام حمایت پاکستان از مذاکرات صلح افغانستان
کد خبر: 3769907
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱

اعلام حمایت پاکستان از مذاکرات صلح افغانستان

گروه بین‌الملل ــ وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که پاکستان از گفت‌وگوهای صلح افغانستان با طالبان حمایت می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «هشدار» افغانستان؛ در خبرنامه‌ای که از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، آمده است که زلمی خلیل‌زاد،‌ نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، برای تسریع مذاکرات صلح به پاکستان رفته و با وزیر خارجه و برخی از مقامات ارشد این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است.

بر این اساس، مقامات ارشد دولت پاکستان به خلیل‌زاد اطمینان داده‌اند که از روند صلح دولت افغانستان حمایت خواهند کرد.

سه روز پیش، ‌خلیل‌زاد سومین سفر خود به افغانستان و کشورهای منطقه را آغاز کرد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که سفر وی تا 20 دسامبر ادامه دارد. وی در این سفر با محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان درباره حمایت از مذاکرات صلح گفت‌وگو کرد.

رسانه‌های انگلیسی طی روز گذشته گزارش داده بودند که یک هیئت بلند‌پایه از گروه تروریستی طالبان برای مشورت با رهبر طالبان به پاکستان رفته‌اند. روزنامه‌ تلگراف انگلیس در آخرین مطلب خود درباره افغانستان نوشته بود که این هیئت در ابتدای هفته جاری از دفتر قطر برای مشورت درباره مذاکرات صلح به پاکستان رفته‌اند.

برخی منابع طالبان در قطر گفته‌اند که این هیئت 7 نفره طالبان به درخواست هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه به پاکستان رفته‌اند تا درباره مسائل بسیار مهم بحث و گفت‌وگو کنند.

مقامات حکومت افغانستان، دیدگاه‌های مختلفی درباره مذاکرات صلح با طالبان دارند. اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان می‌گوید که برای گفت‌وگو با طالبان هیچ ‌گونه قید و شرطی وجود ندارد، اما نباید در این گفت‌وگوها، دستاوردها و ارزش‌های مردم نادیده گرفته ‌شود.

سرور دانش، معاون دوم رئیس‌جمهور در این باره می‌گوید که گروه طالبان همیشه قومی برخورد کرده است. در شرایط فعلی،‌ ما طرف سؤال مردم نیستیم. طالبان باید به پرسش‌های مردم افغانستان پاسخ دهند. مردم و دولت از صلح استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه مردم افغانستان سؤالات بسیاری از طالبان دارند که باید به آنها پاسخ داده شود، گفت: این نگرانی وجود دارد که حقوق بشر قربانی صلح افغانستان شود.

یادآور می‌شود، دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) طی روز دوشنبه نامه‌ای به عمران‌خان (نخست وزیر افغانستان) نوشت و در آن از وی خواست تا طالبان را بر سر میز مذاکره صلح بیاورد.

از سویی، رؤسای نهادهای حقوق بشری در افغانستان می‌گویند که صلح از این طریق تأمین نمی‌شود، زیرا حکومت نمی‌داند که با چه ‌کسی صلح کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha